Zoeken in deze blog

dinsdag 30 maart 2010

Vooravond van project 3, waardigheid

Ik weet dat ik gisteren vooral bezig ben geweest met structuur en in kaart brengen wat ik nu zoal doe. Maar mijn volgende project wordt toch iets anders.

Waar ik namelijk ook tegenaan loop, is dat ik mezelf vaak tekort doe. Mijn zelfvertrouwen is niet voldoende. Vooral op het stuk waardigheid, oftewel ik voel me regelmatig minderwaardig. Ook vind ik zelf dat ik dingen moet, en als het dan niet lukt, dat ik faal.

Zoals mijn vorige project positief denken. Ik vind dat ik dan altijd positief moet denken. Dat ik in elke situatie naar de positieve elementen moet zoeken. Ik ben dan heel streng voor mezelf en leg mezelf van alles op. Dan schiet je door.

Zo ook nu met de VVE van mijn appartementencomplex. Ik vind dat ik alles op moet lossen. Dat ik het helemaal vlot moet trekken. Dat alleen ik daar verantwoordelijk voor ben. Een van de stappen in positief denken, was natuurlijk je realiseren dat je niet perfect bent. Kennelijk heb ik daar moeite mee. En je zou dus ook kunnen zeggen dat ik minderwaardig over mezelf denk.

Nu heb ik net uitgebreid getelefoneerd met Robert Haringsma van www.ivpp.nl en al pratende kwamen we tot de conclusie dat mijn waardigheid in zelfvertrouwen best een opkikker kan gebruiken. Hoe kleed ik dat nu in in de #10days.

Mijn uitdaging wordt te herkennen wanneer ik mezelf niet waardig genoeg of met niet genoeg zelfvertrouwen gedraag. Wanneer ik mezelf tekort doe. En hoe ik dat gevoel en die gedachten dan om zou kunnen draaien. Om het iets concreter te maken. In discussies heb ik vaak de neiging mijn eigen mening op te geven omdat ik het belangrijker vind om aardig te worden gevonden. Ik schik me dan graag naar de ander en blijf niet voor mijn eigen mening staan. Daarmee gedraag ik me dan minderwaardig ten opzichte van die ander. Dat is jammer, want ik zou ook gewoon kunnen denken 'jij hebt een andere mening, maar ik blijf bij mijn eigen mening, want ik vind dat nu eenmaal belangrijk of terecht of kloppen'. Dan blijf ik in ieder geval in mijn eigen waarde staan.

Ik weet niet of het voor jullie al een beetje duidelijk wordt, maar morgen kom ik met concrete voorbeelden! Dat beloof ik. Tot morgen lieve lezers.

Geen opmerkingen: