Zoeken in deze blog

zaterdag 20 maart 2010

Positief denken in 10 dagen, dag 4

Gisteren was een mooie gewaarwording voor mezelf hoe je met je gedachten, je gevoel geheel kan omdraaien. Ik denk eigenlijk dat dit wel de belangrijkste les is die ik nu aan het leren ben. Dat je gedachten wel degelijk je gevoel bepalen, dat ik zelf de meester ben over mijn gedachten en ik zelf dus de meester ben over mijn gevoel.

Vanochtend had ik moeite positief te denken. Ik werd vroeg wakker gemaakt door de kinderen, terwijl ik nog wilde slapen. Dus ik werd chagrijnig. Vooral omdat ik duidelijk een aantal dingen met hun had afgesproken. Maar je hebt geen controle over andere mensen, je kunt wel dingen proberen af te spreken, maar ze bepalen uiteindelijk zelf wat ze doen en zeggen. Je hebt wél invloed op hoe je er zelf mee omgaat. En daar is je winst te behalen! Helaas lukte me dat niet direct vanmorgen, maar door met dit project bezig te zijn, blijf ik minder lang in dat negatieve gevoel hangen. Laten we eerlijk zijn, je blijft natuurlijk negatieve gedachten hebben. Ik vraag me oprecht af of die geheel uit te bannen zijn. Wat sowieso wel te beïnvloeden is, hoe lang je in die negatieve gedachten blijft hangen. Nu merk ik dat door uit die negativiteit te stappen, je je vanzelf beter voelt.

Ik heb 6 dagen over voor het project positief denken. Ik heb ergens een artikel gevonden in 6 stappen positief denken. Nu lijkt het me leuk om vanaf morgen me te richten op stap 1, overmorgen stap 2, enzovoort.

Stap 1: Leer je de gewoonte aan om te focussen op wat er goed is en op wat je wel hebt. In dit artikel wordt geadviseerd om 7 dagen op een mentaal dieet te gaan. Geen enkele negatieve gedachte bij jezelf toe te staan en zeker niet uit te spreken. Als je toch iets negatiefs zegt, moet je dit direct ontkrachten door deze uitspraak te verwijderen en te vervangen door een positieve uitspraak. Aangezien ik nu nog 7 dagen heb, ga ik vanaf vandaag op mentaal dieet (dat was ik eigenlijk al, maar ik ga er nu nog bewuster mee om).

Als je je innerlijke stilte op kunt pakken ben je productiever, minder met andere mensen bezig.

Morgen meer!

Geen opmerkingen: