Zoeken in deze blog

maandag 15 maart 2010

Sportvasten de nieuwe hit, dag 3 na afronding

Gisteren een dag overgeslagen met mijn verhaal. Ik had toch een beetje spijt van zaterdagavond. Maar dat is natuurlijk ook weer niet goed! Zoals jullie weten ben ik donderdag 40 geworden. Dat heb ik gezellig gevierd zaterdag. En ja, een wijntje gedronken en ook ja, een hapje gegeten. Mijn lichaam was zoveel van dat soort stoffen niet meer gewend. En ja, daar had ik zondag last van en toch ook een beetje spijt van.

Dat spijt gaf me dan weer te denken. Want het hele idee van het sportvasten was NIET om vanaf heden volgens een streng regime te gaan leven. Nee, het was juist de bedoeling mijn lichaam te trainen om met allerlei omstandigheden om te gaan. Tijden van schaarste en tijden van overvloed. En zaterdag was een tijd van overvloed. Advies van mijn personal trainer was om zondag in ieder geval een uurtje te gaan sporten. Daar moest ik in de ochtend echt niet aan denken. Dus toch voorzichtig wat gegeten, koffie gedronken, een beetje krantje gelezen, even gewerkt en toen gaan hardlopen. Zonder probleem 45 minuten gelopen, conditioneel ging dat gemakkelijk (ook een effect van het sportvasten). Alleen natuurlijk moet je lichaam qua spieren er wel aan wennen.

Om het effect van het sportvasten te behouden, is het de bedoeling dat ik vier uur per week sport. Twee keer per week een halfuur weerstandstraining met aansluitend een halfuur cardio. En dan twee keer week een uur cardio. Op maandag en donderdag doe ik de weerstandstraining. Mijn voornemen is om in principe alle andere dagen te gaan hardlopen. Dan geeft het niet als het er een keertje niet van komt. Ook kan ik op dinsdagochtend beginnen met een uurtje spinnen.

Dat qua de sporten-kant. Er is natuurlijk ook de vasten-kant aan het sportvasten. Oftewel een kant dat je bewuster met voeding omgaat. Hiervoor ga ik minder koolhydraten eten. Maximaal twee koolhydraatrijke maaltijden per dag (pap, brood, pasta, rijst, aardappels, enz.). Mijn streven is om nog maar één maaltijd met koolhydraten te eten. Ook hier geldt dan weer, als het een keer niet lukt om twee koolhydraatvrije maaltijden te eten, dan eet ik in ieder geval één keer zonder koolhydraten.

Dit zou wel een nieuw patroon betekenen. Kijken of het inderdaad zo gemakkelijk gaat als ik nu zeg.

Dan kom ik weer bij ideeën voor een volgend project. Er waren veel mensen op mijn feest die het een heel leuk idee vinden, 26 projecten van 10days. En er werden weer suggesties gedaan. 10days een goede daad doen voor een vreemde en 10days niets negatiefs zeggen. Dat laatste spreekt me erg aan. Ik heb enige tijd geleden een lezing gevolgd over positief denken en in diezelfde week een lezing over mindfulness. Dat heeft me toen geïnspireerd. Helaas is het alleen niet lang blijven plakken. En je kunt zoveel maken en breken met je gedachten. Dus op dat idee ga ik vandaag en morgen eens even verder broeden! Ik ga mijn aantekeningen erbij pakken en kijken hoe ik dit in een project van 10days kan gieten.

Tot morgen lieve lezers!

Geen opmerkingen: