Zoeken in deze blog

maandag 22 maart 2010

Positief denken in 10 dagen, dag 6

Wat een uitdaging vandaag! Stap 2 van de 6 stappen die ik had gevonden, was niet oordelen. En hoe begon ik de dag? Jawel, met een oordeel. Ik vond mijn dochter langzaam. Een oordeel naar mijn maatstaven en natuurlijk ook naar mijn normen. Wat jammer nu. Het voordeel is dat ik me direct realiseerde dat ik aan het oordelen was.

Voor mezelf ben ik ook niet erg mild. Ik heb bijvoorbeeld gisteren vrij veel gegeten en gesnoept, dat past natuurlijk niet in het regime na het sportvasten. Ik kan dan echt boos op mezelf worden en mezelf zwak vinden. Vandaag ging ik naar een soort fysiotherapie waarvoor ik thuis moet oefenen. Dat had ik nauwelijks gedaan. Ook daar vond ik mezelf weer zwak. Wat een oordelen. Jezelf niet veroordelen is misschien nog wel een grotere uitdaging dan anderen niet te veroordelen. En ik merk dus dat discipline een lastig punt is voor me. Wat is dat dan discipline? Je kunt gewoonweg niet altijd voor honderd procent gedisciplineerd zijn, of wel? Ik ben deze projecten ook gestart om mijn discipline te testen. Die wordt wel getest, merk ik!

Ik heb nu het gevoel dat het niet oordelen een op zich staand project zou kunnen zijn. Het is zo ontzettend moeilijk om niet te oordelen en het is iets dat ik heel graag zou willen bereiken, een oordeelloos leven leiden. Wat een rust heb je dan, as je jezelf en anderen in hun waarde kunt laten!

En dan nog een balletje dat ik gisteren heb opgegooid. De negativiteit uit het verleden. Daar ben ik op een andere blogpost een mooi stuk over tegengekomen. Dat je iemand zou moeten vergeven:
'Leer iemand te vergeven voor de fouten die hij/zij (in jouw ogen) heeft begaan. Soms is het niet eens belangrijk om die persoon te zeggen dat je hem/haar vergeeft, maar is de gedachte al voldoende. Je kunt het ook tegen jezelf hardop zeggen of voor de spiegel 'ik vergeef je', 'al hetgeen je gedaan hebt tegen mij, dat mij zoveel pijn heeft gedaan, vergeef ik je.' Daarnaast kan je die persoon ook het allerbeste toewensen. 'Ik vergeef je en wens je het allerbeste toe.'

Ik heb dit eerder geprobeerd om de negatieve mensen uit mijn verleden te vergeven. Dat is me toen niet gelukt, dus het is een mooie uitdaging om dat nogmaals te gaan proberen!

Ik kan stap 3 er ook bij gebruiken. Stap 3: Beslis nu om in iedere negatieve situatie/persoon iets te vinden dat je kunt waarderen en ontwikkel de gewoonte om complimenten te geven. Ik had vandaag te maken met een aantal teleurstellende dingen. Het is dan zaak te kijken naar het positieve ervan. Uiteraard is er bij alles ook een positieve kant.

Morgen me richten op twee dingen: vergeven en complimenten geven (ook (aan) mezelf)! Kijken naar de positieve aspecten! Begin de dag met een glimlach in de spiegel en benoem alle mooie, goede, grappige, warme, open details!

Tot morgen zonder zorgen!

Geen opmerkingen: