Zoeken in deze blog

woensdag 3 maart 2010

Sportvasten de nieuwe hit, dag 1 van een nieuw leven

Volgende week word ik 40. Een leeftijd om te gaan bezinnen. Een leeftijd om verandering in te luiden. Een leeftijd om iets nieuws te beginnen.

Dan zie je de film Julie en Julia en dat inspireert je. Wat een geweldig idee om jezelf een doel op te leggen. Elke dag een reden om op te staan. Je doet het voor jezelf, maar je kunt het delen met de wereld. Je hebt discipline nodig. En die van mij staat momenteel ter discussie. Heb ik nu wel of geen discipline, ik weet het niet. Volgens mij wél. Volgens mijn coach een beetje. Volgens mijn zus niet.

Dus waarom niet mijn discipline gaan testen? Dat is mijn voornemen. Hoe dan? Ik ga 365 dagen lang een 'project' aan. Ik ga in periodes van 10 dagen iets 'nieuws' doen. Vandaar de 10days. Dan neem ik vier dagen 'pauze' en dan ga ik het volgende project aan.

Wat voor een projecten zijn dat dan? Mijn eerste project is 10 dagen sportvasten. Daar ga ik zo verder over vertellen. Mijn volgende project ga ik dan 'op mijn pad laten komen'. Misschien ga ik mijn lezers laten stemmen. Of laat ik mijn lezers suggesties doen. Of ik kies zelf iets. Maar ik ga niet nu al plannen wat het wordt. Het moet iets zijn dat op dat moment juist is.

Project 1 van 26, sportvasten
Wat is sportvasten? Nee ik ga niet vasten van sporten. Ik ga wel sapvasten maar ook sporten. Vandaag is de eerste afbouwdag. Mijn ontbijt bestond uit een glas sinaasappelsap met 2 kiwi's. Ik ben om 11 uur een 1/2 uur gaan sporten. Ik drink de hele dag door 'metabollic switch', neem vitamines en omega 3. Mijn lunch bestond uit 200 gram sla met 10 olijven, kappertjes, 2 tomaten en olijfolie. Met een handje pistachenootjes toe. Vanavond ga ik 200 gram gewokte groenten met 2 lepels rijst eten. Met ook weer nootjes toe.

Wat wil ik ermee bereiken? Een metabolic switch. Dit betekent dat als ik minder eet, mijn lichaam niet meer in de spaarstand gaat, maar reserves (vet dus) gaat verbranden. Dit zou een permanente verandering moeten zijn. Te bereiken door mijn lichaam nu een schok te geven door het vasten. Verder zou ik af moeten vallen en zou mijn tailleomvang centimeters moeten slinken. Ik zal elke dag de vorderingen bijhouden! Ik wil geen beginwaarden opgeven, maar kan de resultaten natuurlijk wel melden.

Verder ga ik elke dag vertellen hoe het met me gaat. Hoe ik me voel en wat het met me doet. Momenteel heb ik honger. Zoals je hebt gelezen, heb ik nog niet veel gegeten. Mijn maag rommelt en ik heb een enorm hongergevoel. Daar heb ik het moeilijk mee. Ik houd niet van een hongergevoel. Dit is ook precies waar mijn grootste uitdaging ligt. Vandaag mag ik nog vrij veel eten als je het vergelijkt met morgen. Dan mag ik vier dagen alleen maar sap. En daarna weer rustig opbouwen. Ga ik dit volhouden vroeg mijn lief. Dat is natuurlijk absoluut de bedoeling. Ik hoop door mijn blogposts steun en extra motivatie te krijgen om vol te houden. Het halfuur sporten vond ik erg goed te doen. Daarna was ik ook wel hongerig, maar qua conditie goed vol te houden. Het schrijven over mijn honger maakt het nog erger, dus ik ga ophouden over eten.

Gisteravond heb ik het sportvasten ingeluid met een uitgebreid en supergezellig etentje met mijn lief. Het is restaurantweek en dus een goed moment om uit eten te gaan. Mijn lief had als verrassing een lekker en goed restaurant in Den Haag gereserveerd, Sequenza. Wat een bijzondere atmosfeer waarvan we met volle teugen hebben genoten. De zaak was om 23.00 uur leeg en wij werden uitgenodigd de keuken te komen bekijken. Uitgebreid met de kok en hoofdober gesproken (de eigenaren). Over koken, maar ook over Suriname en nieuwbouwhuizen. Oyster leaves geproefd, zo raar, je eet een blaadje dat precies als een oester smaakt. Heel bijzonder. Kortom allerlei ervaringen opgedaan die nieuw zijn. En dat past weer heel goed binnen de 10days!

Ik ben nu wat licht in het hoofd, maar ook bruis ik van de energie. Het hongergevoel is niet prettig. Wel het idee dat ik mijn lichaam aan het opruimen ben. Ik weet waarvoor ik het doe. Mijn discipline wordt wel direct enorm op de proef gesteld!

Ik realiseer me dat mijn eerste post lang is, met veel informatie. Ik nodig je van harte uit te reageren. Suggesties voor de volgende 10days zijn zeer welkom! Ik laat me graag inspireren. Voor nu ga ik afsluiten en zeg tot morgen!

1 opmerking:

heleen + rod zei

hi Francis, wat leuk een nieuwe blog! Succes met al je plannen en goede voonemens...