Zoeken in deze blog

donderdag 25 maart 2010

Positief denken in 10 dagen, dag 9

Mijn opdracht voor vandaag was eigenlijk een gemakkelijke. Ik heb geen problemen meer, maar situaties! Ik had vandaag wel een situatie gaande. Er zijn strubbelingen binnen onze VVE en het vraagt tijd en energie. Het helpt wel om het niet als een probleem te zien. Om ernaar te kijken als iets dat een situatie is, waar iets mee moet worden gedaan. Een probleem voelt veel zwaarder dan een situatie.

Ik vind zelf dat ik een positieve dag heb gehad. Mede omdat project 3 alweer klaar ligt. Ik denk zelfs zodanig klaar dat ik het direct aansluitend op dit project doe. Ik doe project 3 in samenspraak met Robert Haringsma, www.ivpp.nl. Ik ga er morgen dieper op in, omdat ik natuurlijk eerst nog stap 6 af wil ronden.

Stap 6: Ontwikkel de gewoonte om het "V"-woord vaker te gebruiken. Het "V"-woord is vertrouwen. Heb lef en steek je nek eens uit! Het ergste dat er kan gebeuren is dat je niet meteen het gewenste resultaat krijgt. Heb vertrouwen in jezelf, anderen en in je situatie.

En project 3 zou daar weer precies op aansluiten. Vertrouwen hebben in jezelf, zelfvertrouwen. Morgen meer.

Ik wil nog iets kwijt. Ik ben iets verder gekomen met mijn proces van vergeven. Elk mens heeft in zijn leven beschadigingen opgelopen. Uiteindelijk is een ieder van ons gewoon een mens dat ook maar probeert er het beste van te maken. Je kunt een ander wel van alles verwijten, maar die ander doet ook alleen maar zijn of haar best en wil niet jou kwetsen. Niemand is op deze aarde om een ander te kwetsen. En iedereen draagt zijn eigen verdriet met zich mee en probeert daar op zijn eigen manier mee om te gaan. Je hoeft een ander niet te vergeven, er valt niets te vergeven. We doen allemaal alleen maar ons best!

Nu ga ik slapen, tot morgen!

Geen opmerkingen: