Zoeken in deze blog

maandag 8 maart 2010

Sportvasten de nieuwe hit, dag 6

Goedemorgen wereld! Zo de tweede echte vastendag zit er weer op. En dat betekent dat het vandaag mijn laatste vastendag is. Morgen ga ik weer opbouwen. Gisteren was moeilijk. Ik had moeite om niet te eten. Ik heb het 's avonds ook heel erg koud gehad. Mijn dochtertje zei vanochtend heel lief 'ja mama je had gisteren niet genoeg energie om jezelf warm te houden, dus hebben wij dat voor je gedaan'.

En dat was precies wat ze gedaan hebben! Vanochtend zei mijn zoontje 'je laatste dag dat je niet mag eten, morgen mag je weer eten'. Het is mooi te zien dat ze zo met me meeleven en ook zien dat het eigenlijk best goed gaat. Gisteren vroeg mijn zoontje wel 'je gaat niet dood als je nog een dag niet eet toch?' Ze houden zich op een heel ander niveau hiermee bezig.

Ik ben benieuwd hoe ik me morgen over eten voel. Het is echt wel eens goed een paar dagen niet eten. Het is alsof je je hele systeem reset. Ik heb duidelijk minder energie maar toch voel ik me energieker. Zeker na het sporten krijg je een soort boost. Ik functioneer dus ook normaal. Oké, gisteren was ik wel een beetje chagrijnig. Volgens mijn lief viel het allemaal best mee.

Al met al gaat het me gewoon goed af. Gisteren was voor mij het moeilijkste. Want ik merk dat ik vandaag gewoon denk, morgen ga ik weer eten. Qua bewustzijnsverandering kan ik nog niet zo precies inschatten wat het met me doet. Ik merk al wel dat ik anders tegen eten aankijk. Ik ben me gaan realiseren hoe vaak je ongemerkt iets in je mond stopt. En je moet me hierop geloven, ik ben helemaal niet zo'n snoeperd of iemand die de hele dag door eet. Maar ongemerkt pak je toch een koekje of een paaseitje. En nu heb je die neiging, wil je iets pakken, en realiseer je je dat dat nu niet mag. En dan merk je op een dag dat je toch vaker dan je denkt die neiging hebt.

De stats voor vandaag:
gewicht -3,6 kg vanaf dag 0
vetpercentage -1,1 % vanaf dag 0
gewicht vocht -1 kg en vetvrije massa -0,5 kg (dat vocht komt er dus wel weer bij)
Mijn taille- en heupenomtrek slinken, ik denk uiteindelijk 3 cm ieder (het is echt niet goed te meten)

Mijn gewicht neemt dus wel gestaag af, in vergelijking met gisteren weer -0,7 kg. Dat is prettig want dat motiveert wel. Ik hoop dat ik in ieder geval nog 0,5 kg blijvend afval, want dan ben ik door een grens heen die ik graag wilde.

Het helpt om deze blog bij te houden. Ik krijg aanmoedigingen en ik ben gedisciplineerder. Gisteren had ik zwakke momenten, maar ik heb er niet aan toegegeven, mede omdat ik jullie niet wil teleurstellen. Dus dank jullie wel! Verder dragen jullie ideeën aan voor 'hoe nu verder'. Na deze 10 dagen sportvasten werkt het natuurlijk niet om weer in het oude patroon te vallen. Ik denk dat 10 dagen wel genoeg moet zijn om een blijvende verandering te bewerkstelligen, maar dat moet de tijd leren. In ieder geval zal ik mijn voeding wel aan moeten passen. Mijn lief is nu ook van plan te gaan sportvasten en dat zou het echt makkelijker maken om dan samen een nieuw voedingspatroon in te voeren. Hoe dat patroon er precies uit gaat zien, dat zal moeten blijken. Ik houd jullie op de hoogte.

Ik vind het ook alweer leuk om na te gaan denken over het volgende project. De suggesties van mezelf: in 10 dagen leren op mijn hoofd te staan (yoga) en 10 dagen lang op elke afspraak en op school enz. op tijd komen (is een zwak punt van mij). Ook een leuke die mijn zus voorstelde: 10 dagen nee zeggen op alles 'ga je mee naar de film' 'nee'; 'kom je helpen verhuizen' 'nee'; dit om te oefenen in nee zeggen, waar we toch allemaal zo'n moeite mee hebben. Nog een ander idee 10 dagen lang elke avond mensen te eten vragen en dan wel uitgebreid te koken (natuurlijk wel gezond :-))

Ik ben er nog niet uit wat mijn volgende 10days wordt. Ik ben natuurlijk pas op dag 6 van de eerste 10 days en dan neem ik 4 dagen pauze, dus ik heb nog even om na te denken. Dit project 10days geeft me energie en het doet me goed. Ik ben blij met mijn eigen initiatief!

Tot morgen weer!

Geen opmerkingen: