Zoeken in deze blog

donderdag 29 april 2010

In 30 dagen naar vrijheid en geluk, dag 15 in mindfulness

Zo weer een mijlpaal bereikt in mijn project van 30 dagen. Ik loop vreselijk achter in mijn boek Mindfulness en bevrijding van depressie. Maar dat is goed. Het is niet erg. Ik ben ermee bezig, schrijf er elke dag over en die oefeningen komen wel. Ik vind het leuk om me daar volgende week wat meer mee bezig te houden. Ik heb het boek vandaag wel opgepakt en een stuk gelezen. En waar vandaag mijn oog op viel, is het verhaal over de houtblokken. Als je een hele stapel houtblokken van achter in de tuin naar voren moet verplaatsen, word je al moe van het idee dat je al die blokken moet verslepen. Terwijl als je het blok voor blok doet, het best een behapbaar project is. Zo is het met dagelijkse beslommeringen ook. Als we nu al denken aan wat we deze maand allemaal nog moeten doen, worden we al moe van het idee. Het is dan ook zinvoller alleen te bedenken wat je nu moet doen. Daar heb je voldoende energie voor en dat is een gemakkelijk iets.

Ik heb vandaag naar The Sunscreen Song geluisterd. Er vielen me deze keer een aantal dingen op. vandaags keuze vrij vertaald: 'ga niet roekeloos om met het hart van anderen. En blijf niet omgaan met mensen die roekeloos met jouw hart omgaan'. Wat een mooie is dat weer, vinden jullie niet? Hoe vaak doen we dat niet? Het toch laten gaan als iemand je hartzeer bezorgd? Toch met die persoon blijven omgaan? Oh ik heb daar mijn portie zeker van gehad. Maar het is zo'n terecht advies! Waarom omgaan met iemand die jou in je hart pijnlijk raakt? Als daar niet uit te komen is met een goed gesprek, dan is het duidelijk!

Wat heb ik nog meer gedaan vandaag? Ik heb een luisterboek van Deepak Chopra, The Seven Spiritual Laws of Success. Daarvan heb ik Law 1 beluisterd. De wet van pure potentialiteit (wat een woord, ik zou zeggen bereiken wat in potentie mogelijk is). Liggend in de zon. Oké, stilte was beter geweest, maar dit was ook aangenaam. Wat ik ervan heb onthouden, is dat hij stilte adviseert. Twee maal daags een halfuur mediteren. Niet oordelen. Je bent dan alleen maar etiketjes aan het plakken. En dat vervuilt je gedachten alleen maar. Stilte, mediteren, niet oordelen en dan contact maken met natuur. Dan krijg je vanzelf creatieve ideeën aangereikt. Je kunt die pure potentialiteit bereiken door:
1 elke dag stil te zijn, alleen maar te zijn, door elke dag tweemaal een halfuur te mediteren
2 je in deze stilte en in contact met de natuur open te stellen voor de pure pontentialiteit
3 elke dag te beginnen met de stelling 'vandaag ga ik niets dat gebeurt beoordelen' en jezelf hieraan helpen herinneren gedurende de dag

Tsja, dit zou natuurlijk weer een project op zich zijn. Ik wilde het toch met jullie delen, omdat dit is wat ik vandaag aan mindfulness heb gedaan. En het is ook wel weer passend. De stilte, je gedachten stopzetten, niet allemaal bedenken wat je nog moet doen, enzovoort zijn belangrijk om je innerlijk te ervaren. Om je ware ik te leren kennen. Niet je ego, maar je ik. Maar deze overdenkingen zijn an sich een post waard. Misschien morgen? Misschien ook niet. Tot morgen en laten we morgen gewoon zien wat die dag me brengt.

Geen opmerkingen: