Zoeken in deze blog

woensdag 14 april 2010

In 30 dagen naar vrijheid en geluk, dag 2 in mindfulness

Gisteren geen tijd genomen om mijn post te schrijven over dag 2, dus ik ga dit vanochtend doen. Vanmiddag ga ik dag 3 beschrijven.

Ik heb helaas gisteren geen uur vrij kunnen maken om me volledig en geheel te richten op mindfulness. Het was een dag waarin ik werd geleefd. Of me heb laten leven. Ik kan nu niet eens meer precies zeggen hoe de dag is gegaan. Ik kan wel stellen dat mijn project minfulness op een goed moment komt!

Het is nu een drukke periode in mijn leven. Verhuizen, tussendoor op een camping, huis verkopen, alle zaken regelen die daarmee te maken hebben. Verder zijn er nog meer dingen die spelen, maar die erg persoonlijk zijn. Kortom, genoeg te doen en genoeg reden om last van stress te krijgen. Dit is voor mij een bruggetje naar wat ik nu denk dat mindfulness is. Om tot die definitie te komen, heb ik hoofdstukken gelezen uit het boek Mindfulness en bevrijding van depressie, ik heb lezingen gevolgd en artikelen gelezen. Ik krijg tips van Ruud van Wingerden van www.binnenstebuiten-go.nl en ook daar leer ik weer van.

Mindfulness in mijn eigen woorden. Met meer aandacht leven, maar dan niet op een krampachtige manier. Op een gemoedelijke manier. Het betekent niet dat je meer aandacht gaat geven aan alles, maar dat je de dingen die je doet met meer aandacht doet. Hierdoor ga je minder mijmeren, zorg je dat je gedachten niet met je op de loop gaan. Je bent in je hoofd ook bezig met dat wat je op dat moment aan het doen bent in plaats van te denken aan welke boodschappen je nog moet doen of wat je allemaal nog moet regelen voor de verhuizing. Die gedachten zijn namelijk niet nuttig en kosten veel energie. In het boek dat ik aan het lezen ben, gaat het ook over sombere gedachten. Je kunt je sombere gedachten steeds erger maken. Zo had ik gisteren kunnen denken 'zie je nu wel, ik ben waardeloos, want ik ben op de tweede dag al niet mindful bezig geweest, want ik ben alleen maar blijven rennen, zie je dat ik dit niet kan, enzovoort'. Dit is een herkenbaar denkpatroon voor mij en toch heb ik dat gisteren niet gedaan!

Ook al heb ik gisteren niet een uur uitgetrokken om mindful bezig te zijn, ik ben er wel mee bezig geweest. Ik heb met aandacht onder de douche gestaan. En dat ging al beter dan op dag 1. Serieus, ik kon langer genieten van die heerlijke warme straal op mijn lijf en merken dat 'alles' letterlijk van me werd afgespoeld. Ik kreeg gisteren de quote van Ruud van Wingerden 'de beste dingen in het leven zijn geen dingen'. Wow, en ik heb me gerealiseerd dat Ruud zelf enorm mindful bezig is door mij in mijn reis dagelijks te steunen. Hij geeft mij betrokken aandacht, heel mooi en fijn om je te realiseren!

Dinsdagavond had ik een netwerkbijeenkomst bij La Red. Er wordt dan een korte inleiding verzorgd door steeds wisselende sprekers en deze keer was het thema 'staan als een huis'. Nu vraag je je misschien af, wat heeft dat te maken met mindfulness? Alles! Echt alles. De hele lezing ging over mindfulness, maar dat etiket werd er niet opgeplakt. Er werd uitgelegd hoe je je zelf in verschillende cirkels kunt bevinden, cirkel 1 introvert, in jezelf gekeerd; cirkel 2, gecentreerd met aandacht voor jezelf en de buitenwereld, je maakt contact; cirkel 3, extrovert, dominant, je vindt jezelf het belangrijkste en overschreeuwt de ander. Er werd duidelijk gesteld dat er niets mis is met welke cirkel dan ook (niet oordelend, erg mindful) maar voor het maken van contact cirkel 2 het best werkt (de mindfulle cirkel). Zo werd er door iemand verteld dat hij in de auto op weg naar zijn werk altijd in cirkel 1 was. Hij wist zich dan niet te herinneren hoe hij van huis naar zijn werk was gekomen. Met mindfulness wil je dat voorkomen. Waarom zou je die tijd niet gebruiken om te genieten van de dingen die je onderweg ziet? De gedachten die je zo afleiden van je reis, brengen je ook niets! Er kwamen zoveel voorbeelden naar voren over mindfulness dat het bijna eng werd. De spreekster vertelde dat je in cirkel 2 heel erg in het hier en nu bent, in het moment. Dat je jezelf accepteert zoals je bent. Voor mij was de avond een andere benadering van mindfulness, maar een duidelijk voorbeeld hoe mindfulness ook in het zakelijk leven wordt gepredikt.

Straks meer!

Geen opmerkingen: