Zoeken in deze blog

dinsdag 13 april 2010

In 30 dagen naar vrijheid en geluk, dag 1 in mindfulness

Mindfulness, met aandacht leven, mijn eerste dag. Het gaat moeizaam. Ik probeer het. Ik heb geprobeerd met aandacht te douchen bijvoorbeeld. Ik hield het precies 3 seconden vol. 3 seconden kon ik alleen aandacht hebben voor de warme straal die langs mijn gezicht en lichaam gleed. Die me van buiten naar binnen toe warmde. Die alles van me af deed spoelen. Die me reinigde op een diepere manier. En klap, daar ging mijn hoofd, van wat ik allemaal nog moet regelen voor de verhuizing, naar perikelen met ex-man, naar de kinderen, naar mijn lief en stop. Toen realiseerde ik me weer dat mijn gedachten met me aan de loop gingen. Lezen jullie ook hoe een prettige ervaring douchen met aandacht is? En hoe ik elke keer uit het nu werd weggetrokken door gedachten aan het verleden of de toekomst?

Nu ga ik samen met jullie de eerste oefening doen uit het boek 'Mindfulness en bevrijding van depressie van Mark Williams, John Teasdale, Zindel Segal en Jon Kabat-Zinn. Mijn leidraad voor de komende 30 dagen. Het gaat om het eten van één rozijn, een voorproefje van mindfulness. Zal ik eerlijk zijn? Toen ik deze oefening las, wilde ik het boek in een hoek smijten. 'Ik ga toch niet mijn tijd verdoen met het eten van een rozijn? Met het bestuderen van een rozijn? Met het aandacht geven aan een rozijn?' Ik ga nu de oefening doen en zal ook weer eerlijk vertellen wat het met me doet.

Bizarrrrrrrrrrrr Een rozijn, we hebben het over een rozijn!!! Hoe moet ik dit uitleggen? De bedoeling was de rozijn te zien, voelen, ruiken, in je mond plaatsen, proeven, doorslikken en volgen. Je kunt echt heel veel met één rozijn. Het is de moeite van het proberen waard. Het komt erop neer elke stap heel bewust te doen. Een rozijn bekijken, dan zie je de rimpeltjes, de kleurverschillen, de bijna ongelukkige, maar ook doorleefde uitstraling. Door elke stap zo intens en bewust te zetten, zie, voel, ruik, proef je veel meer! En dan de suggestie dat je kunt proberen je bewust te worden van wanneer je door wilt gaan slikken. Dat voel en merk je! Je voelt de rozijn ook je lichaam inglijden en in je maag belanden. Ik at en ik wist dat ik at! Ik heb voor even de automatisch piloot uitgeschakeld.

Als afsluiting wat ideeën over mindfulness. Ruud van Wingerden van www.binnenstebuiten-go.nl heeft op zich genomen om mij 30 dagen lang mild aan te moedigen. Vandaag de tip om echt naar het fluiten van de vogels te luisteren. Een goede tip om even in het moment te zijn, in het nu. Helaas ben ik nog vaak in het verleden en de toekomst, maar vandaag met de rozijn, de douche en de vogels al wat mindful momenten beleefd!

Tot morgen!

2 opmerkingen:

Iris Boter zei

Mooi!
Een ongelukkige rozijn...prachtig! Ik zie er meteen een verhaal in.

Wel fijn voor hem dat ie met zoveel aandacht bekeken en gegeten is.

Pieter Jouke zei

Yess! way to go! Ik begin morgen met mijn eerste 30dagen begint morgen. Ik wil in dertig dagen Italiaans leren en de 5 km onder 20 minuten lopen. Ik hou je in de gaten. Meer info over mijn 30dagen op www.pieterjouke.nl