Zoeken in deze blog

zaterdag 24 april 2010

In 30 dagen naar vrijheid en geluk, dag 11 in mindfulness

Gisteren was dag 11 van mijn project van 30 dagen. Mindfulness. Ik heb al een paar dagen geen oefeningen gedaan. Hoewel ik weet hoe fijn het is en hoeveel rust het brengt. Maar ik moet ook de realiteit onder ogen zien. In de combinatie van mijn gezin en werk is niet altijd tijd om te oefenen. Dat is gewoon zo.

Wat niet betekent dat ik niet mindful bezig ben. Ik merk wel echt op dat ik vaker op een dag naar het hier en nu wordt gehaald, omdat ik me bewust wordt op dat moment. De fietstochtjes die ik maak naar school, zwemles, voetbal, sportschool en zo meer, zijn een stuk bewuster en daardoor echt enorm veel fijner! Ik zie het mooie licht dat op de net bebladerde bomen valt, ik zie de eenden in het water spelen, ik voel de wind op mijn gezicht, ik kijk om me heen en observeer.

En er blijven positieve dingen om me heen gebeuren. Dat is niet goed uit te leggen. Mijn boek Ik moet je achterlaten kan nu ook online gedeeltelijk ingezien worden. Ik heb gisteren de directeur van het grootste Delftse uitvaartcentrum getroffen. Ik heb vanochtend mijn boek aan een vriendin gegeven die me gelijk liet weten dat ze tot tranen geroerd was. Er gebeuren hele goede dingen op dat gebied.

Maar er zijn ook andere zaken waar ik merk dat ik stukken rustiger ben. Zo ben ik door vele van jullie getroost over de dood van mijn babykonijntjes. Hiermee werd ik niet alleen getroost om dat verlies, maar ook andere verliezen die nu weer even opspeelden. Ik werd er door iemand op gewezen hoe het leven mooi werkt. Als je troost en bemoediging nodig hebt, gebeurt er iets waardoor je die troost krijgt. Ook al is het natuurlijk triest dat het nestje gestorven is, uiteindelijk heeft het me ook hele prettige en hartverwarmende dingen gebracht.

De stroom
van het leven
kun je alleen
maar laten gaan

Je voert vanzelf
mee. Met al die
andere mensen en
dieren en planten.

Er gebeurt wat
gebeuren moet.
En er komt wat
er bij jou komen moet.

Laat het niet
wegvoeren zonder
aandacht. Maar
verdwijn erin.

Neem het op,
geniet ervan,
leer ervan
leef!

Geen opmerkingen: