Zoeken in deze blog

dinsdag 27 april 2010

In 30 dagen naar vrijheid en geluk, dag 13 in mindfulness

We zitten alweer op dag 13 van mijn project van 30 dagen. Kinderen zijn nog zo heerlijk mindful. Ook Ruud van Wingerden van Binnenstebuiten groei & ontwikkeling wees me hierop. Gisteren vertelde ik hoe je mindful rond kunt fietsen en meer aandacht voor je kinderen hebt. Vanochtend daad bij het woord gevoegd. Mijn zoon van 6 jaar is nog zo heerlijk mindful van nature. Hij is zo puur en kan nog van de kleine dingen genieten.

Vanochtend stapten we naar buiten en wat zag hij daar? Hij riep helemaal verheugd uit 'oh mama, kijk nu, een heel zeldzame eend. Die is echt zeldzaam, dus die zie je bijna nooit'. Er zat een aalscholver bij ons in de gracht (hartje centrum). Dat is inderdaad een bijzonder gezicht! Op de fiets naar school wees ik hem op het mooie licht op de bomen. We gingen elkaar steeds wijzen op nog een mooiere boom en nog een mooiere kleur en nog mooier licht. Ik kan je verzekeren, mijn dag is supergoed begonnen.

En dan merk ik dat loslaten ook zo belangrijk is. Zonder in details te willen treden, we hebben allemaal zo onze wensen. Groot of klein. En door heel veel en vaak die wens te wensen, kan het krampachtig worden. Dan wordt het een spanning in plaats van een wens. Mijn uitdaging is om vrede te hebben met beide opties. Als mijn grote wens niet in vervulling gaat, dan is het ook goed! Er zijn zoveel dingen die nu helemaal goed zijn voor mij zoals ze zijn, dat deze wens niet nodig is om mijn leven nog mooier te maken. Het zou alleen een cadeau zijn. Ergens merk ik dat als ik kan denken 'het is goed zoals het is, ik heb verder niets nodig, het leven lacht me toe op zoveel vlakken, het is mooi als mijn wens in vervulling gaat, maar het hoeft niet' dat ik letterlijk een last van mijn schouders voel vallen.

Maar het is de voor mij de oh zo bekende valkuil waar ik in loop. IK MOET HET GOED DOEN. Dus ook hier weer, ik moet er alles, maar dan ook alles aan doen om deze wens in vervulling te laten gaan. Merk je hoe het al krampachtig wordt door er alleen maar zo over te schrijven? De opdracht die ik mezelf vandaag wil geven is 'laat het los, vind vrede in het hier en nu, vind vrede in het leven zoals het nu is'.

Het leven
lacht me toe
De zon
straalt elke dag

Het leven
is zo open
om te leven
onder de zon

De zon
warmt, voedt,
schittert, zindert,
vervult

Zing en dans!


De laatste twee tips uit The Sunscreen Song

Geen opmerkingen: