Zoeken in deze blog

maandag 26 april 2010

In 30 dagen naar vrijheid en geluk, dag 12 in mindfulness

Daar ben ik weer. Vandaag wil wat mijmeringen van mezelf met jullie delen. Ik laat het gewoon komen zoals het komt. Ik heb nog een mooie functie van mindfulness ontdekt. Mindful vrijen! En zonder in details te treden, want dan krijg ik misschien wat vreemde volgers achter me aan, zou je het echt eens moeten proberen. Ik zie het als bewust erbij zijn. Hoe vaak laten we ons niet afleiden door denken aan boodschappenlijstjes of wat we morgen nog allemaal moeten doen. Nu dankzij dit project vrij ik ook bewuster. Het is heel aangenaam de nabijheid van je partner ook echt te voelen.

Vandaag kwam The Sunscreen Song op de radio voorbij. En ik realiseerde me hoe dat liedje werkelijk geweldig past in mijn mindfulness. Vrije vertaling van een stuk: 'maak je geen zorgen over de toekomst, of realiseer je dat je zorgen maken over de toekomst net zoveel zin heeft als om te proberen wiskundige problemen op te lossen door op kauwgom te kauwen. Want de echte problemen in je leven, zijn dingen die niet eens in je opgekomen zouden zijn.' Vooral die laatste zin, dat is zo waar. Je kunt wel van alles bedenken, maar je bedenkt je uiteindelijk nooit wat er daadwerkelijk met je gebeurt. Of wat er daadwerkelijk op je pad komt. En herken je ook hoe je 101 scenario's kunt bedenken hoe je om zou kunnen gaan met een bepaald probleem? Om, als dat probleem zich daadwerkelijk voordoet, te ontdekken dat je het toch anders aanpakt? Je kunt je niet inleven in een situatie, dat kan gewoonweg niet. Je moet het ervaren om te weten hoe je reageert.

Dat lied komt uit 1999, ik kan me nog herinneren dat het uitkwam. Ik zat toen in een hele andere fase van mijn leven. Ik woonde nog in de VS bijvoorbeeld. Ik heb het liedje daar ook voor het eerst gehoord. Er is zo ontzettend veel in die 11 jaar gebeurd, maar ik weet dat ik toen ook al het een geweldig lied vond. Is er toen al een zaadje geplant voor dit project?

Ik heb het momenteel heel erg druk met werk. Eigenlijk past dit project er nu niet bij. Ik wilde het even stopzetten. Maar dat doe ik niet. Want de uitdaging zit er juist in om ook in drukte tijd voor mindfulness te hebben. En het heeft me vandaag geholpen. Ik ben redelijk rustig gebleven, ondanks de drukte. En ik heb heerlijk gefietst. Dat is een makkelijk iets dat ik jullie ook allemaal aan kan raden. Als je ergens naartoe fietst, dat bewust te doen. Het is buiten nu echt mooi. De lichtgroene blaadjes, de tulpen, de narcissen of die geweldige sneeuwklokjes! En dan de jonge diertjes. Bovendien heb je ook meer aandacht voor je fietspartner. Dat gaat dan vanzelf. In mijn geval zijn dat vaak mijn kinderen. Ik ben me meer bewust van ze. Dat klinkt misschien als een bijna ontaarde moeder, maar laten we eens eerlijk zijn. Hoe vaak merk je je kinderen nauwelijks op? Ben je zo aan het rennen en vliegen dat de dag opeens aan je voorbij gegaan is?

Ik hou me niet aan het programma van het boek, maar dat is prima. Ik doe genoeg aan mindfulness en ben hier heel blij om. Het leven lacht me toe!

Geen opmerkingen: