Zoeken in deze blog

dinsdag 31 augustus 2010

Proberen zwanger te worden, dag 4

Punt 1: ik heb antwoord gekregen van Lisa Olson op mijn vraag waarom je geen melkproducten moet eten en dan wel melk moet drinken:
Vitamin A rich foods include:

Carrots, sweet potatoes, cantaloupe, spinach, eggs, yellow fruits and vegetables, whole milk and milk products, dark green leafy veggies, and fish oils.

Out of the above list, it's best that you don't use milk products in order to get your Vitamin A, as they are famous for being mucus forming and loaded with hormones and antibiotics.

Stemt dit antwoord me tevreden? Nu niet helemaal. Dat heb ik ook gezegd, dat ik het verwarrend vind om het standaardlijstje met Vitamine A-bevoorraders te noemen, terwijl je elders zegt een bepaald product niet te gebruiken vanwege hormoonrisico's.

Nu heb ik met mijn vraag natuurlijk wel direct twee controversiële zaken te pakken.
1 Zuivelproducten: meningen zijn zo uiteenlopend dat ik echt niet weet wat ik moet geloven. Wel doen voor kalk-inname en dus Vitamine A. Niet doen omdat het je organen zou verslijmen? Hormonen lijkt me te ondervangen met biologische melk.
2 Vitamine A: een te hoge inname van vitamine A kan in de vroege zwangerschap de vrucht beschadigen bij daarvoor gevoelige vrouwen (bron Vitamine-informatiebureau). Maar Vitamine A is ook essentieel voor een goede ontwikkeling van de foetus. Nu adviseert Lisa om bèta-caroteen te nemen (dit wordt door je lichaam omgezet naar Vitamine A). Op dezelfde bron lees ik dat een teveel aan bèta-caroteen niet wordt omgezet naar Vitamine A en dat het dus een veilige manier van Vitamine A-inname is.

Dit zijn al twee discussiepunten die opgeworpen worden over stap 2 van Lisa Olsons MiraclePregnancy. Ook zijn de reacties niet van de lucht dat het wel erg veel supplementen zijn en dat te veel vitamines nemen zelfs gevaarlijk is. Dus ik ben zelf er nog wat verder ingedoken. Volgens mij zit er weinig gevaar in het drinken van tarwegras (smaakt ook naar gras) en het innemen van de Omega-vetten. Vitamine E en C plas je gewoon uit bij een surplus, ook geen probleem. Verder neem ik natuurlijk foliumzuur (want dit zit in mijn multivitamines)en daarnaast nog B-complex. Omdat ik al die multivitamine neem, ga ik B-complex niet meer nemen. De meeste B-vitamines kunnen geen kwaad bij een teveel, maar B-6 bijvoorbeeld wel. Ik kan deze bewaren voor als mijn multivitamines op zijn. En dan neem ik nog Q10. Ik ga hier morgen nog eens verder onderzoek naar doen.

Bij stap 2 van Lisa hoort nog een punt: het vermijden van gifstoffen. Hierover zegt Lisa: eet alleen biologisch voedsel, en ontgiftig je darmen, nieren en lever elke 2 tot 3 maanden. De andere punten die ze noemt, zijn wel erg vergezocht (zoals geen vloerbedekking in je huis vanwege de lijm die giftige moleculen kan uitstoten).

Zoals jullie lezen, het is allemaal nogal wat. Het houdt me wel bezig en het kost ook nogal wat uitzoekwerk. Nu wordt er ook veel tegen me gezegd dat ik het moet loslaten, als je iets te erg wilt, dat het dan juist niet komt. En meer van dat soort opmerkingen. En Saskia en Astrid wijzen me bij de reacties op het feit dat ik het lot niet kan tarten. Maar hier wil en kan ik nog niet aan. Misschien hebben jullie gelijk, maar mijn wens is zo groot. Ik moet het idee hebben dat ik er zelf nog iets aan kan doen. Want anders is de wanhoop er. Heb ik er totaal geen controle meer over.

En lieve lezers, vandaag realiseerde ik me weer dat het pijn doet. Ik wil zo graag mijn baby in mijn armen houden en deze maand is het begin er weer niet. Er komt nog geen baby. Dat doet zeer, dat steekt, dat is een gemis. En ik weet het, ik stort me nu volledig op het proberen om die baby wel te krijgen. Daar kan ik me dan in verliezen. Ik moet mezelf ook de tijd gunnen om te rouwen! Ik leg het anderen zo goed uit in mijn boek 'Ik moet je achterlaten'. Ik ben er alleen zelf nog echt helemaal niet aan toe om mijn kinderwens achter me te laten. En dat gevoel krijg ik als ik er niet meer mee bezig zou mogen zijn.

Ik wilde het hier voor vandaag bij laten.

Mijn zielenkind
je bent bij me
ik voel je
zo dichtbij

maar je bent
niet in me
niet van me
zo ver weg

Kom hier
groei in me
vul mijn buik
word mijn kind!

4 opmerkingen:

Kimminita zei

Prachtig omschreven. En mensen die zeggen dat je het los moet laten en dan komt het wel, die snappen niet dat dat de eerste twee weken van een cyclus makkelijker gaat dan een tweede week. Ieder op zijn/haar manier. En als je merkt dat dit niet werkt, kun je altijd nog loslaten. Ik vind je alleen maar bewonderingswaardig dat je ZO diep onderzoek doet. Ik keek eens naar dat boek en dact: da's me iets teveel moeite. Maar jij pakt het met beide handen aan. Ik wens je daar heel veel succes bij!

Marjan Born zei

Tjee Francis, Je gaat in vier dagen al heel erg diep. Dat op zich lijkt mij niet gezond en bevorderlijk voor de ontvankelijke en vruchtbare staat waar je naar streeft.
De focus wordt enorm!
Zorg voor voldoende rust en leuke dingen!
Warme groet, Marjan

Lindasnoepje zei

@francisnotten Heb het hele stuk gelezen en voel weinig rust tussen de regels door, ondanks het opruimen van hoofd en huis. Wat verwacht je veel van jezelf. Mag ik eerlijk tegen je zijn? Ik vraag me echt af of het niet slimmer is om bij twijfel naar de huisarts te gaan, i.p.v. het boek te gebruiken. Als ik bijna 40 zou zijn en al twee kinderen zou hebben (en een nieuwe man) dan zou ik eerder gaan twijfelen of je wel moet afwachten. Normaal gesproken is er namelijk geen reden om niet zwanger te worden (behalve dat de kans op miskramen groter wordt naarmate je ouder bent.)Het is een natuurlijk proces die je lichaam al kent. Tenzij je bij de eerste twee ook al moeilijk zwanger werd, maar dan is het helemaal zaak om het na te laten kijken of er lichamelijk (n)iets aan de hand is. Uitsluiten geeft rust en soms de erkenning die nodig is. Ik weet uit ervaring hoe pijnlijk het is om niet zwanger te kunnen worden en hoe het iedere maand voelt als het weer niet is gelukt. Ook het krijgen van miskramen en hoe mensen daar over heen kunnen walsen en het afdoen met: 'ach je krijgt nog zoveel kansen enz.'
Ik hoop oprecht voor jullie dat het gaat lukken Liefs en een knuffie. Linda

dutchmarbel zei

Heb je ook al bij www.freya.nl gekeken? Mijn oudste is een IVF kind, ik herken de wens om invloed te hebben maar al te goed. Koffie en haring voor manlief, na het vrijen een kussen onder je billen, temperaturen voor een goede ovulatiecurve, wat ik allemaal wel of juist niet moest eten.... Ik hoop dat het bij jullie makkelijker en sneller gaat. Maar weet ook dat bij vruchtbaarheidsproblemen 1/3 bij de vrouw ligt, 1/3 bij de man en 1/3 bij de combinatie deze vrouw bij deze man.
Een algemeen onderzoek kan je in ieder geval vertellen of het nog goed zit met jouw FSH gehalte, met de kwaliteit van zijn sperma en of jullie niet al andere hele duidelijke hindernissen hebben.