Zoeken in deze blog

woensdag 18 augustus 2010

10days mijn huis én hoofd opruimen, dag 7

Hallo lieve lezers. De afgelopen dagen is het helemáál misgegaan met het opruimen. Vooral met mijn hoofd. Het is één grote chaos daarin. In het kort, voor wie de geschiedenis van ons nieuwbouwhuis waar we sinds anderhalve week wonen niet kent, we hebben een vochtige plek van 16 m2 in de woonkamerverdieping (tweede verdieping) in de vloer én we hebben na 2 1/2 maand nog steeds geen normaal functionerend warm water-/verwarmingssysteem.

Vorige week alleen al zijn er mannen (tsja het zijn alleen maar mannen die ik nu tegenkom) woensdag en donderdag de hele dag, en vrijdag de hele middag (tot 18.30) bezig geweest om nieuwe problemen te verhelpen. Maandag waren er ook weer de hele dag mannen bezig om het vochtprobleem nader te onderzoeken en tot de conclusie (maar weer eens) te komen dat ze het echt niet weten. En er werd voorgesteld om dan maar de vloer open te gaan hakken. Deze dame schoot volledig in de stress hierdoor. Ik zag al een opengehakte vloer met spelende kinderen eromheen met alle gevolgen van dien.

De chaos in mijn hoofd werd groter en groter. Op een gegeven moment kun je het zelf niet meer overzien. Je weet ook niet waar je rechten en plichten liggen, hoe ver er gegaan mag worden met het zoeken naar een oplossing en ga zo maar door. En aangezien sinds zondagavond de kinderen weer terug zijn van de vakantie bij hun vader, proberen we het huis zo leefbaar mogelijk te maken. Maandag kwamen er vriendjes spelen en wat gebeurt er? Die doen lekker schoenen uit, gaan op sokken of blote voeten lopen en spelen en ik vind dat dat dus ook moet kunnen in je eigen huis.

Dat ik van bovenstaande zo'n punt maak, komt omdat het nu eigenlijk niet kan. Er liggen wat kleedjes op de beton, maar het is ook nog een soort bouwplaats. Mede omdat er nog steeds onderzoeken en reparaties plaatsvinden. Onze huiskamer is niet heel erg goed in te richten, want ja ook spullen staan al snel in de weg bij de werkzaamheden. Kortom chaos in je hoofd.

Met wie je ook spreekt, een ieder heeft een mening over wat je moet doen. En daar heb ik helaas last van. Ik ben er gevoelig voor. En daar word ik onrustig van. Wederom chaos in het hoofd.

Dat terwijl mijn project opruimen is! De boeken van Zamarra zijn zo ontzettend fijn, luchtig, leesbaar, behulpzaam, praktisch. En daar baal ik nu van, dat ik absoluut geen tijd maak om er even in te lezen. Nu dat is niet helemaal waar. Ik blader er nu af en toe wel in. En alles wat ik lees, zuig ik in me op. Het is verhelderend. Waar het op neerkomt, is dat je anders moet gaan denken. De bergruimte naar de 'rommel' toe laten komen. En dat kan ik nu bij het inrichten wel al praktisch toepassen. Met wat extra bakken en opbergzakken kom ik al een heel eind. En wat ik me ook ben gaan realiseren, het hoeft niet allemaal perfect te zijn nu. Bij het uitpakken kan ik met behulp van Opgeruimd van Zamarra Kok al een eerste grote slag maken. En daarna kan ik met behulp van dit boek een tweede slag maken. Dan kan ik er een project van maken en op mijn gemak ruimte voor ruimte of kast voor kast aanpakken. Het kan nu gewoonweg niet perfect, zeker niet gezien de bovenstaande uitdagingen.

Geen opmerkingen: