Zoeken in deze blog

dinsdag 10 augustus 2010

10days mijn huis én hoofd opruimen, dag 3 en 4

Ik heb mezelf en jullie beloofd om verder te bloggen over de boeken 'Op rolletjes' en 'Opgeruimd' van Zamarra Kok. Ik had het goede voornemen een verhuisplanning te maken afgelopen weekend met behulp van de boeken. Gisteren was de grote verhuisdag, onze spullen werden na 2 maanden opslag afgeleverd bij ons nieuwe huis. En dit nieuwe huis stelt me voor een behoorlijke opruimuitdaging. De betonvloer heeft midden in de woonkamer een zeer verhoogd vochtgehalte over zo'n 16 m2, er kan geen vloerbedekking worden gelegd. De oorzaak is nog niet bekend, dus ja, wat doe je dan?

Vol goede moed ben ik de boeken van Zamarra aan het lezen. En ik vind de boeken verhelderend en letterlijk opgeruimd! Er staan eenvoudige tips in en herkenbare, te vermijden valkuilen. Zoals 'het hoeft niet perfect', dat is zo waar. Ik zou het liefste alles in één keer helemaal goed doen, alles een perfect plaatsje geven. En dat allemaal nu. Mijn geduld wordt in deze situatie wel op de proef gesteld. Ik kan er alleen maar het beste van maken. Ik kan gewoonweg niet opruimen en alles perfect ordenen.

Ik wilde een planning maken voor de verhuizing. Maar dat was toch een beetje te veel van het goede. Mijn lief en ik zijn het hele weekend bezig geweest om de laatste dingetjes af te maken. Zoals een vloertje in de berging leggen van kunststof tegels. Na lange dagen klussen en sjouwen, was mijn energie op. Tussendoor wel wat gelezen, maar een planning zat er niet in.

Wel heb ik het gevoel dat het opruimen me wat makkelijker vergaat dankzij Zamarra's boeken. Jullie kunnen je vast enigszins voorstellen dat ons huis momenteel chaos is. Gisteren zijn spullen gebracht, mijn lief is nog bezig keuken te plaatsen (allemaal uitgesteld vanwege vocht in de vloer, maar we moeten toch wat) en we hebben geen vloerbedekking in de woonkamer. Alles zit continu onder het stof. Toen ik vanochtend na de eerste nacht in ons nieuwe huis, beneden kwam, moest ik even heel hard slikken. Overal stof, overal gereedschap, overal dozen, meubels chaotisch opgestapeld, verspreide kleedjes, wanorde. Ik brak, had een huilbui en dacht, mede dankzij Zamarra's boeken, 'kom op je kunt het wel, begin gewoon en maak het af'. Ik ben aan het opruimen getogen, gewoon een doos pakken en uitpakken. Lampen gelijk maar ophangen. Na twee uur had ik al een gedeeltelijk gezellig huiskamer. Na nog eens twee uur was al het gereedschap geordend, waren de dozen uitgepakt die in de weg stonden, waren kastjes herplaatst, banken geordend, enzovoort. Trots!

De moed is me vanavond helaas weer in de schoenen gezonken, dat heeft niets te maken met het opruimen. Maar het verwarmings- en warm watersysteem zou sinds vorige week donderdag definitief werken. Ruim twee maanden na oplevering (!). Een opeenvolging van problemen die nu echt verholpen zouden zijn. En nu staat het systeem in storing. Na twee telefoontjes met storingsdienst, bijvullen van systeem, hebben we geen warm water. Ik kan vanavond de dag niet van me af laten glijden onder de douche. Wanneer houdt dit nu eindelijk eens op?

Geen opmerkingen: