Zoeken in deze blog

vrijdag 6 augustus 2010

10days mijn huis en hoofd opruimen, dag 2

Ik heb vandaag heerlijk laten inspireren door de boeken van Zamarra Kok. Zowel 'Op rolletjes' als 'Opgeruimd' gebruik ik voor dit project. Een van de dingen die ik heb geleerd, is dat ik rommel verzamel. Ik ben er vooral goed in om papieren op te slaan. Dus vandaag dacht ik 'laat ik spijkers met koppen slaan'. Ik heb zo'n postbakje op mijn bureau staan, dat allang geen postbakje meer is. Het is een vergaarbak van papieren. En al weken zit ik er tegenaan te hikken om dat bakje uit te mesten.

Dus na al die opruimtips te hebben gelezen en ook mijn valkuil te hebben erkend, dacht ik een bakje papieren opruimen is een haalbaar doel. En jawel, de boeken werpen zijn vruchten al af. Ik vond het nu toch makkelijker om dingen weg te gooien. Zeker met het criterium in het achterhoofd, als je er al een paar maanden niets mee hebt gedaan, ga je er ook niets meer mee doen. Zoals bijvoorbeeld een kredietuitbreiding die ik maanden geleden had aangevraagd. Kan dus in de papierbak, want ik wil het toch niet. Wat te denken van allerlei algemene voorwaarden die ook allemaal online zijn te vinden! En er lagen wat kaarten van mijn kinderen tussen. Die heb ik niet weggegooid, maar nu weet ik dat ik een nieuw opbergding nodig heb om dierbare spulletjes van mijn kids in te bewaren.

Ook zo'n goede tip van Zamarra: ga eerst ordenen en meten en uitzoeken wat je precies aan opburgspullen nodig hebt en ga dan pas die spullen kopen. Niet andersom! Dan kom je weer thuis met een bak die net niet op die plank in de kast blijkt te passen. Of toch net niet handig is waarvoor je 'm uiteindelijk nodig blijkt te hebben. Op mijn boodschappenlijstje staat nu een opberg-iets voor kindergiften.

Na ongeveer 45 minuten had ik eindelijk die belastingpapieren die nu echt al een jaar in dat bakje lagen, op hun plek opgeborgen. Alle overbodige paperassen in de oudpapierbak gedaan. De zaken die er nog lagen om af te handelen, afgehandeld. En klaar was Kees. Het enige wat ik mezelf nog ging verwijten, is dat ik 1 mapje had overgehouden met papieren die ik moet archiveren. Ik heb toch nog een klein stapeltje laten liggen. Maar ik vind dat ik niet in mijn echte valkuil ben getrapt, namelijk alles herordenen en weer met dezelfde stapel eindigen. Nee, het meeste is echt definitief weggewerkt. Die ene stapel moet ik nog archiveren, maar daarvoor moet ik nu een handigere map hebben. Zamarra houdt niet van ordners omdat er zoveel handelingen bij komen kijken. Dat punt zie ik wel. Een harmonicamap is het tweede ding op mijn boodschappenlijstje!

Nu is mijn plan een soort planning te maken voor het inhuizen. Maar ik heb voor die tijd nog wel heel veel huiswerk te doen. Ik heb in Opgeruimd nu het hoofdstuk voor de hal gelezen. Daar loop ik direct al tegen een praktisch probleem aan. We gaan in een onconventioneel huis wonen. De hal/entree is op de begane grond, maar verder is daar niets. Dan is er op de eerste verdieping een slaapverdieping. Pas op de tweede verdieping is het woongedeelte en dan nog een slaapverdieping. Om handige opbergsystemen te hebben, moet je eigenlijk het spoor van de rommel volgen, stelt Zamarra. In een nieuw huis weet je natuurlijk nog niet waar de rommel zich verzamelt. Maar daarnaast is het ook nog een onlogisch huis. Waar gaan de kinderen straks hun tassen uitpakken? Ik denk toch op de eerste verdieping. Maar de broodtrommels moeten dan op de tweede verdieping in de vaatwasser. Is de oplossing het mandje dat je op de trap kan zetten met spullen die van verdieping moeten verhuizen?

Ik denk dat ik me vooral voor moet blijven houden, dat ik realistisch moet blijven. Dat niet alles in 1 keer goed hoeft te zijn. Ik heb dadelijk 4 verdiepingen in te richten, dus dat is een hele klus. Daar mag en kan ik prima de tijd voor nemen. Het grove werk kan al gebeuren en dan kan ik met behulp van Zamarra's boeken alles finetunen. Maar vandaag is stap 1 al gezet, ik ben begonnen!

2 opmerkingen:

Dieneke zei

Wat goed van jou dat je daadwerkelijk bent begonnen. Mijn eerste stap zal zijn dat ik de boeken ga kopen.

Karen Visser zei

Super hoor! Goed van je dat je begint. Als professional organizer (net als Zamarra) kan ik dat alleen maar toejuichen... :-) Veel succes!
Groet
Karen Visser