Zoeken in deze blog

maandag 30 augustus 2010

Proberen zwanger te worden, dag 3

Wat een enerverende dag en wat een reacties. Er (b)lijken ontzettend veel vrouwen met een onvervulde kinderwens rond te lopen. Dat kan een eerste kind zijn, maar ook een tweede of een derde (zoals bij mij). En het rondlopen met het altijd maar proberen zwanger te worden.

Dingen die ik vandaag wil delen, een tweet van Ellemijn: Wat zijn kleine kindjes/baby's toch een wonder..een heel eigen karakter verpakt in een klein lijfje, een echt mens, eigen, uniek, ontroerend. Deze tweet las ik, en deed pijn, maar hij beschrijft ook precies waarom wij zo graag nog een kindje zouden willen. Ik persoonlijk vind baby'tjes echt geweldig. Vroeger niet hoor, ik denk dat het ook veel sterker is gaan leven sinds ik zelf moeder ben, maar ze zijn zo mooi, zo puur, zo open. Ik blijf vertrouwen houden dat ik nog een keer mijn eigen baby in mijn armen mag houden, maar het doet ook pijn dat het nu nog niet zo mag zijn.

Marjan Born van Reborn heeft een mooi gedicht toegevoegd bij mijn post van gisteren. En zij als ook Iris wijzen mij erop dat er wel erg veel wordt gevraagd van Lisa Olson. Trouwens meer mensen hebben me dat laten weten via Twitter. Ik kan toch wel het gevoel hebben dat je alles in eigen hand kan hebben. Dat je zelf het voor het zeggen hebt over je eigen leven. Maar dat is niet waar. Je hebt niet overal invloed op. Je kunt niet alles bepalen. En natuurlijk stort ik me er nu ook weer vol overgave in, overtuigd dat ik het lot wel even naar mijn hand kan zetten. De teleurstelling en desillusie zal gigantisch zijn als dit me niet lukt. Weer een aspect om mee te nemen.

Overigens staat er nu een link naar het boek van Lisa Olson bovenaan mijn blog. Als je het zou willen bestellen, kan het via die link. Ik heb erover getwijfeld, maar heb me toch aangemeld als 'affiliate' van Lisa Olson en krijg nu commissie als iemand via mijn blog het boek koopt. Maar ik ga zeker niet alleen maar promotieverhalen van haar boek houden, nee ik bekijk het juist ook met een kritische blik. Maar als je het toch wilt kopen, doe het dan via mijn link.

Vandaag heb ik wel koffie gedronken. Dat vind ik enorm moeilijk om te laten staan. Veel mensen zullen dat hebben met alcohol of sigaretten, maar ik vind het dus heel moeilijk om koffie te laten staan. Cafeïne zou je bloedvaten kunnen vernauwen en daarmee vruchtbaarheidsproblemen kunnen veroorzaken. Ik heb wel braaf een pet opgezet als in naar buiten ging, ik ben wezen wandelen en heb twee keer heen en weer gefietst naar school. Ik ben wel te laat naar bed gegaan en moest vroeg weer op, dus dat ging ook niet goed. Maar ik doe mijn best.

Vandaag wilde ik ingaan op stap 2 van het programma van Lisa Olson. Voeding, vitamines en mineralen inzetten. Er zitten een paar tegenstrijdigheden in haar aanbevelingen, daar heb ik al over gemaild, maar nog geen reactie vernomen, ben wel benieuwd. Samengevat wat je wel zou moeten eten: walnoten, zwart sesamzaad, gerst, tofu, sojabonen, tarwekiemen, zeewier, vis, visolie, eieren, broccoli en donkergroene groentes, niet-citrus fruit, groenten, scheuten, granen, kruiden, kool, bloemkool, witlof, wortels, zoete aardappelen, meloen, spinazie, gele vruchten en groenten, volle melk en melkproducten, sla, frambozen, druiven, appels, peren, rode paprika, sinaasappels, citroenen, watermeloen, kiwi, aardbeien, peterselie, avocado, selderij en prei. Dit rijtje komt voort uit verschillende redenen waarom, maar het gaat te ver om alles uit te gaan leggen.

Wat je NIET mag eten/drinken: geen roofvissen, geen niet-biologisch vlees, geen snelle koolhydraten zoals in wit brood, witte rijst, enzovoort, geen melkproducten (hier spreekt ze zichzelf tegen), geen alcohol, geen cafeïne, geen nicotine, geen onnodige medicijnen, geen ananas, mango en meloen (hier spreekt ze zichzelf weer tegen), je mag geen fruit nemen met een te warme of te koude energie (hoe je nu weet of een vrucht energieneutraal is, geen idee).

Dan kom ik bij de supplementen die je volgens Lisa zou moeten nemen. Dat is een hele waslijst. Ik ben met die lijst naar de natuurwinkel in Delft gegaan en de dame die me hielp, keek me echt vreemd aan. Ze vond het op z'n zachts gezegd overdreven en ook zeker dubbelop. En ook vreemd om het bij vruchtbaarheidsproblemen te nemen. Een aantal supplementen heb ik wel gekocht:
Een combinatie van Omega 3, 6 en 9 (ik heb een olie die je toe kunt voegen aan je avondeten of yoghurt), tarwegras-drank (ik had er nog nooit van gehoord, een soort vitaminebommetje), extra losse vitamine C en E en B-complex (ik neem al multivitamines voor vrouwen die zwanger willen worden) en Q10 (verhoogt de vitaliteit). De dame in de natuurwinkel vond overigens alleen de vetten een echt goed advies. De kosten van dit rijtje vitamines en olie is ook redelijk schokkend. Ik moest bijna 100 euro neertellen. Dat vind ik toch wel een bezwaar. En dan heb ik niet eens de helft gekocht van wat Lisa 'voorschrijft'.

Hier wil ik het voor vandaag bij laten. Ik ben heel benieuwd of ik reactie krijg van Lisa, maar dat laat ik jullie dan weer weten, natuurlijk!

3 opmerkingen:

Saskia Juijn zei

wat moedig, en leuk ook, Francis, dat je schrijft over het zwanger willen worden!

Ik had je blog de laatste dagen al gelezen en had er natuurlijk ook zo mijn gedachtes bij. Het is vooral erg herkenbaar, wat je schrijft. Ik was ook heel erg bezig met 'alles heel goed willen doen' omdat ik zo graag zwanger wilde worden en al tegen de 40 liep. En dan was er toch iedere maand die enorme teleurstelling en het verdriet. Hoe kon dat nou, ik deed toch zo mijn best?

Maar het is ook zoals je zegt: 'Je hebt niet overal invloed op'. Je kunt een aantal dingen doen om de kans te vergroten maar daarna kun je het alleen maar loslaten.

Dus als ik een tip mag geven, luister heel goed naar je gevoel. Gaan die dure preparaten je helpen? Of voel jij je vooral goed bij het eten van biologische groenten en vlees? En als je twijfelt aan het dragen van een pet, doe het niet! Je weet zelf het beste wat bij jou past en waar je je goed bij voelt, toch?

Denise Hilhorst heeft trouwens een boekje geschreven over ongewenste kinderloosheid (en kreeg daarna een tweeling, dus het boek schrijven was misschien haar manier van loslaten?). Het boekje heet 'Open zenuw'. Heb het zelf niet gelezen maar er wel goede verhalen over gelezen.

Trouwens, ik kan dat wel leuk schrijven, over dat je vooral moet loslaten, maar ook dat geeft helaas geen garantie op een zwangerschap. Soms gebeurt het gewoon niet en is dat wat er is. Hoe verdrietig ook.

Ikzelf heb uiteindelijk, een week voordat ik 40 werd, een zoon op de wereld gezet. Een tweede komt er waarschijnlijk niet, en daarvan kan ik dan weer verdriet hebben...

Ik wens jou, en alle andere lezers van je blog met een kinderwens, heel veel sterkte!

Lieve groeten, Saskia

Unknown zei

Lieve Francis,

Wat moedig van je om je leven zo op digitaal papier te zetten. Ik heb momenteel makkelijk praten over kinderen, gezin net weer aangevuld met een prachtig meisje, maar dat doet niets af aan het feit dat ik daaraan voorafgaand een intensieve therapie heb gevolgd om in het reine te komen met de premature geboorte van mijn oudste zoontje. Ik zie veel parallelen tussen mijn moeite met het accepteren van zijn premature geboorte, en de definitieve kinderloosheid van mijn beste vriendin. Een ding heb ik namelijk duidelijk geleerd in mijn therapie: zwangerschap/bevallen is de ultieme situatie waarbij je je eigen machteloosheid moet accepteren - ook al gaat het over jouw lijf. Net zo goed als ik geen enkele invloed had op de premature geboorte van mijn zoon, heeft mijn vriendin geen enkele invloed op haar situatie. Ook zij ziet de parallelen tussen onze levens. Het schept tussen ons gelukkig een extra diepe band - ook al zijn de situaties totaal verschillend.

Ik gun het je van harte dat je pogingen effect hebben, maar mijn eigen recente levensles is dat je geen enkele invloed hebt op zoiets ongrijpbaars als zwangerschap en bevalling. De natuur is niet eerlijk, waar het aankomt op zwangerschap/bevallingen. Desalniettemin hoop ik voor jou van harte dat je wens in vervulling zal gaan! En hoe dat dan gekomen is, is tegen die tijd eigenlijk niet meer relevant :-) Ik volg je blog in elk geval met interesse.

Liefs,

Astrid

Kimminita zei

Ik begin volgende maamd met eenhoornwortel. Een supplement dat mijn baarmoeder rust zou geven volgens een natuurarts, omdat ik cystes heb op mijn eierstokken (die overigens na gynaecologisch onderzoek geen vernauwingen of blokkades verzorgen). Die zijn een stuk minder duur. Ik heb ze begin deze maand ook geslikt maar ben er mee gestopt omdat ik een week lang licht in mijn hoofd was. Nu denk ik dat dat door de ademworkshop komt die ik gevolgd had, dus na een (eventuele, maar natuurlijk hopend uitblijvende) menstruatie begin ik nog eens opnieuw. Staat daar iets over in het boek?