Zoeken in deze blog

woensdag 1 september 2010

Proberen zwanger te worden, dag 5

Gisteren was een zware dag voor mij, hoewel ik dus niet van dat woord zwaar hou. Maar het is zoals het is. Toen ik zelf mijn gedicht aan het einde weer las, voelde ik weer de pijn. Gisterenavond kon ik alleen nog maar huilen. Mijn lief was hier niet zo van gediend. Hij had een drukke dag gehad, hard gewerkt, en had geen zin om weer over baby's te praten. Of beter hij vond dat ik geobsedeerd ben. Auw.

Ook de reactie van Marjan Born van gisteren raakte me diep. Ik voelde me verdrietig. Een valkuil van mij, het voelde alsof er tegen me werd gezegd dat ik het niet goed doe. En ja, ik wil alles graag goed doen. Zeker het in vervulling laten gaan van mijn kinderwens, ja dat moet ik helemaal uiterst tot in de puntjes perfect doen. En daar mijn obsessie.

De reactie van Kimminita voelde veel beter. Ze begrijpt me en prijst me vanwege mijn doorzettingsvermogen en inzet. Ik ben dankbaar voor deze steun Kimminita, heel erg. Het is fijn het idee te krijgen dat mensen begrijpen wat je doormaakt en bedoelt. Maar de reacties van mijn lief en Marjan hebben me aan het denken gezet. En ze hebben gelijk. Ik ben in deze korte tijd al behoorlijk ver gegaan, het is een obsessie geworden ja. Ik pluis het boek van Lisa Olson helemaal uit. En verder ben ik bij alles aan het wikken en het wegen, past dit nu wel in mijn kinderwens of niet?

Gisterenavond ben ik onder de douche gaan staan en heb het met mijn lief uitgepraat. Het is goed dat ik hem als nuchtere tegenhanger heb. Vandaag heb ik niet in het boek gelezen! Ben ik weinig bezig geweest met alles uitpluizen. Ik heb wel nog antwoord gekregen van Lisa Olson over mijn Vitamine A vraag. Je moet uitkijken met Vitamine A als je zwanger bent. En dus vond ik het vreemd dat je van haar extra Vitamine A moet nemen. Nu zegt ze in haar antwoord dat als je voldoende Vitamine A uit je voedsel haalt, je geen supplement hoeft te nemen (ja waarom adviseert ze dat dan wel?) en dat het teveel aan bèta-caroteen niet wordt omgezet naar Vitamine A en het dus nooit een gevaarlijke concentratie kan worden. Ik ga geen extra Vitamine A nemen, ik drink gewoon melk.

En dat brengt me bij een punt waar ik mee zit. Ik hou erg van chocola. Maar chocola is niet een voedingsstof die je nodig hebt. Bovendien zitten er ook nog eens veel suikers in. Allerlei redenen waarom het niet goed is. Maar ik lust op zijn tijd ook wel een stukje appeltaart bijvoorbeeld. En dit soort voedsel zou ik dus allemaal niet meer mogen eten. Nu zijn er natuurlijk allerlei redenen aan te voeren waarom ik geen appeltaart zou moeten eten, maar ja. Elk mens heeft zo toch zijn zwakheden? Waaraan je af en toe toe moet kunnen geven? Het werkt toch niet om dat soort geneugten geheel te schrappen omdat het beter voor je zou zijn?

Uiteindelijk denk ik dat het boek van Lisa Olson toch erg gericht is op het fysiek en niet zo zeer op de geestelijke gesteldheid. Marjan zei gisteren ook al, zo er mee bezig zijn, kan gewoonweg niet goed zijn. Het is ook niet goed, zo voelt het voor mij ook. Ik krijg net nog een reactie van Lindasnoepje. Ook zij zegt dat ze weinig rust terugziet. En dat is helemaal waar. Ik ben als een bezetene bezig. Vandaag wilde ik gaan hardlopen. Dat wil ik weer onderdeel maken van mijn routine. Helaas is het er niet van gekomen. Maar ik ben al blij dat ik gewoon wil gaan hardlopen ondanks dat het niet goed zou zijn. En, Lindasnoepje, de afspraak met de huisarts staat ook! Dat had ik vandaag ook gedaan.

4 opmerkingen:

Kimminita zei

Weet je wat mij troost geeft? Dat ik weet dat WAT ik ook doe, ik doe het goed. Want ik ben precies goed zoals ik ben en ik doe alles uit liefde voor mezelf. En als ik eens iets doe waarvan ik achteraf denk: dat was niet zo lief voor mezelf, dan probeer ik mezelf te vergeven. En als je lief bent voor jezelf, welk kindje wil er dan niet bij je geboren worden?

Zelf werk ik inderdaad meest aan het geestelijke deel. Opruimen, blokkades wegwerken. En dat is een harde leerschool en niet de kortste weg, maar het voelt voor mij als de beste weg. Kies ook voor jou wat de beste weg is. EN de ene dag mag dat best een andere weg zijn dan de andere dag. We leven immers Nu. Er is geen goed en er is geen fout. Er IS alleen maar.

Lindasnoepje zei

Gelukkig.. Weet je, soms is internet zo gek nog niet. Het zijn vaak de dingen die je zelf heel goed weet, die je terug krijgt van anderen.
Hoe meer je er mee bezig bent, hoe gestresster je er van wordt en als er nu iets niet goed is om zwanger te worden (of voor je relatie) is dat het! Probeer zo ontspannen mogelijk te blijven en jezelf niets te verwijten. Je doet alles wat in je mogelijkheid ligt. En vergeet niet om ondertussen van elkaar te genieten. Liefs,
lInda

Marjan Born zei

Ik ben blij dat je weer even geland bent. Niet gaan hardlopen als je net gevreeën hebt. ;-)
Ik las vandaag een artikel over een medisch onderzoek dat vrouwen die na een IUI een kwartier lang bleven liggen vaker zwanger werden. Ik dacht altijd dat het een onzinpraatje was. Maar er is nu dus onderzoek naar geweest.
Ik zal even kijken of ik die link nog vind. dan stuur ik je die.
En verder sluit ik mij helemaal aan bij de woorden van Kimminita.
Doe wat je denkt dat goed is en hou in de gaten dat het ook goed voor je voelt. Lieve groet, Marjan

marko_deJong zei

Hoi,

De laatste paar avonden lees ik steeds je blog en doe dat met veel interesse en ontzag. Al moet ik zeggen dat ik lezen over jouw gevoel en hersenspinsels "leuker" vind dan wat er in een boekje staat.

Persoonlijk zou ik al klaar zijn met zo'n lezing als ik aan zoveel punten zou twijfelen.

Gaat het er uiteindelijk niet om dat jij lekker in je vel zit? Want zoals een eerdere reactie al zei: wie wilt er dan niet bij jouw kindje zijn?
Als jij dit boek nodig heb om lekker in je vel te zitten, super. Maar ik heb het gevoel dat je het boek meer gebruikt als excuus voor het schrijven.
Volgens mij biedt juist het schrijven rust en de situatie waarin je moet verkeren.

Relax! En als je lichaam er klaar voor is komt het echt wel...daarom zou ik ook zeggen dat je alles moet uisluiten,zodat het jezelf en je man geen pijn doet.

Ik vind het het, zoals je weet, echt super dat je zo open ben en ik blijf je blog lezen. En zodra je zegt dat je in verwachting ben, want dat wordt je, dan trek ik een fles wijn open!

Sterkte en veel plezier met creëeren!
Marko