Zoeken in deze blog

Wordt geladen...

zondag 2 mei 2010

In 30 dagen naar vrijheid en geluk, dag 18 in mindfulness

De afgelopen dagen liep ik vooral tegen mezelf aan. Ik kan niet goed omgaan met en reageren op negatieve ervaringen/emoties/gedachten. Ik mag ze van mezelf niet hebben. En wat zit het leven toch mooi in elkaar, dat blijft me verbazen. Zoals jullie weten, gebruik ik het boek 'Mindfulness en bevrijding van depressie'. Dat boek heb ik weer ter hand genomen, na een paar dagen het boek en de daarin beschreven oefeningen genegeerd te hebben. En wat schetst mijn verbazing, ik loop tegen een 'probleem' aan, dat wordt behandeld als een van de zaken die je met mindfulness kunt oplossen!

Ik heb last van 'ervarend vermijden' oftewel ik ontloop negatieve gevoelens en emoties. Ik vind die onprettig en dus wil ik ze niet. Ik doe er dan alles aan om ze niet te voelen, waaronder ze wegdrukken. Bovendien ben ik dab ook nog eens boos op mezelf. En ik heb het gevoel dan dat ik faal. In mijn hoofd is mindfulness je positief voelen. Het mechanisme om die vervelende gevoelens te ontlopen, bewust en onbewust, is ervarend vermijden. Als je daar erg bedreven in bent, sluit je je op een gegeven moment af voor alle gevoelens, zowel negatief als positief. Je zult je negatieve gevoelens dus ook moeten verwelkomen en omarmen om uit dit proces te stappen.

Blijkbaar is er bij mij door dit project al iets in gang gezet. Ik ervaar die negatieve gevoelens, ik merk ze op, ik wil ze alleen niet en ik kan er niet mee omgaan. Dat is logisch, want ik ben een ster in ervarend vermijden, ik heb dus nooit geleerd ermee om te gaan. En ik heb niet geleerd ze te mogen voelen, dus ik weet helemaal niet hoe ik ermee moet dealen. En daar komt het boek van pas. De oefeningen die ik toch een beetje heb ontweken, zijn bedoeld om weer te voelen. En om elk gevoel te omarmen, mild te ontvangen, zonder te oordelen. Elk gevoel mag er zijn en je hoeft er ook niet bang van te zijn!

Ik hoop dat ik jullie enigszins mijn enthousiasme duidelijk kan maken. Door dit project te doen, loop ik tegen een probleem bij mezelf aan, dat precies past in dit project omdat het juist dat soort problemen aanpakt! Het is alsof het project zichzelf al bewijst. Nu moet ik natuurlijk nog afwachten of de oefeningen inderdaad helpen om negatieve gevoelens te aanvaarden en niet te veroordelen.

Toch prijs ik me een gelukkig mens. Natuurlijk hebben we ook, zoals gisteren iemand reageerde, negatieve gevoelens nodig om positieve gevoelens te kunnen ervaren. Waar zouden we zijn zonder de twee kanten van de medaille? In mijn boek over rouwverwerking Ik moet je achterlaten schrijf ik 'Ga je de berg niet af, dan kom je niet in het dal en kun je ook niet de berg weer op!' Dat komt op hetzelfde neer. De zonzijde bestaat niet zonder de schaduwzijde. Hoe kan iets mooi zijn als er geen dingen lelijk zijn? Ik heb er alleen moeite mee. Op de een of andere manier mag ik geen negatieve gevoelens hebben. Terwijl ik dit schrijf, gaat er een soort van opluchtende golf door mijn lichaam. Ik voel dat ik bij mijn kern kom. Ik voel dat hier veel voor mij in verscholen ligt. Ik voel dat het bij mij hier wel eens om zou kunnen draaien!

Aangezien ik het boek niet volgens de letter heb gevolgd, heb ik voor de volgende 12 dagen een aangepast programma gemaakt met de oefeningen uit het boek. Ik ga morgen de bodyscan, strekken, ademhalen, lichaam en ademruimte doen. En dan ook nog een prettige gebeurtenis opschrijven. Voor vandaag waren dat de herten in de tuin. Ik zit in een huisje aan de duinen en er liepen drie jonge mannetjesherten in de tuin tegen het duin te grazen. Een mooi moment waar we met z'n allen van hebben genoten, in het hier-en-nu. Heel fijn waar ik me zelfs weer ontspannen over voel nu ik erover schrijf. Ik voel me ook verbonden met mijn kinderen waarmee ik dit moment deelde.

De zon schijnt
altijd
Ook al zien we
de schaduw

Ook al zit
hij achter de
wolken

Ook al voelen
we hem nu
niet

De zon schijnt
altijd
en warmt ons

3 opmerkingen:

Michelle Boogaert zei

Hoi Francis,

Mooi om je blogs te lezen. Heel herkenbaar, ik ga ben hier zelf ook mee bezig en kom dezelfde issues tegen. Gelukkig heb ik een fijne coach die me hierin ondersteunt. Ik vind het knap dat je dit met jezelf aangaat. Op de site van mijn coach www.tantra-yoy.nl staan ook mooie teksten en blogs met hoe je om kunt gaan met dingen die je tegen komt. Dit gaat uit van een tantrische visie, maar er komt erg veel mindfulness in terug. Het zijn, leven in het hier en nu, in je lijf uit je hoofd. Dat soort dingen. Ik wens je veel succes en blijf je volgen!

Groetjes Michelle

AngelCoaching zei

Fijn dat je zo veel kunt met Mindfulness! en ik geef je op een briefje, het is een proces en het duurt even, maar op een gegeven moment zul je je negatieve gevoelens makkelijker onder ogen kunnen zien, zonder ze weg te stoppen. Ik spreek uit eigen ervaring ;-) Ik heb dan wel geen Mindfulness gedaan, maar mediteer wel veel en dat komt zo'n beetje op hetzelfde neer: laten zijn wat er is, zonder oordeel. Moeilijk, maar prachtig als het lukt!

Bert-Jan van der Mieden zei

Beste Francis,

Bedankt voor je open verhaal. Het is zeker waar dat onze negatieve gevoelens en gedachten er zijn en het goed is om die er te laten zijn. Het begint met acceptatie en dan met onderzoeken. Mijn ervaring is dat het niet alleen gaat om ze er te laten zijn, maar ook om naar de oorzaak in onszelf te zoeken, waardoor ze er gekomen zijn. Denken en voelen gaan dan hand in hand. Veelal is een gedachte de oorzaak van een negatief gevoel. Om onze negatieve gedachten en gevoelens op te heffen is het van belang onze zielsverlangens te realiseren. Je kunt immers alleen last hebben van koude als je warmte kent, van liefdeloosheid als je liefde kent, enz. Onze zielsverlangens liggen in onze kern, in ons Zelf. Als we die realiseren versnellen en verdiepen we het proces.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. In mijn boek "De mens in de 21e eeuw" geef ik er inzichten en handvatten voor.

Vriendelijke groeten,

Bert-Jan van der Mieden.