Zoeken in deze blog

woensdag 20 oktober 2010

10days voor mezelf kiezen, op weg naar zwangerschap, dag 8

Vandaag een gesprek gehad met Ruud van Wingerden van Binnenstebuiten groei en ontwikkeling. De overdenking die ik vandaag meekreeg is 'slachtofferol'. Een vervelend woord. Bovendien heb ik een enorme hekel aan slachtoffer zijn. Toch speel ik af en toe slachtoffer. Dat is dus iets dat ik niet wil, en daar kan ik nu over na gaan denken.

Een andere conclusie van vandaag. Ik neem in veel van mijn relaties een moederrol op me. En ik heb maar twee kinderen waar ik over mag moederen. Al die anderen, die wel de moederaandacht van mij vragen, zou ik niet moeten bemoederen. Een zeer belangrijke confrontatie met mezelf.

Voor jezelf kiezen, daar is geen recept voor. Wat je wel beter bij jezelf kunt leren ontdekken, is om te herkennen met welk gedrag van jezelf je je goed voelt. Het bemoederen van mensen om me heen, geeft me geen goed gevoel. Ja natuurlijk in eerste instantie wel, is fijn om te zorgen, is fijn als iemand verzorgd wil worden. Maar uiteindelijk doe je twee mensen tekort, jezelf en die ander. Die ander is namelijk een volwassen persoon die prima voor zichzelf kan zorgen en mijn bemoedering niet nodig heeft. En mijn moederrol zou ik moeten bewaren voor mijn kinderen. Niemand anders verdient die moederenergie en dan geef ik het zomaar weg.

Ik heb in dit project besloten om vanaf nu gelukkig te zijn. Ik denk dat het zo simpel is. We bepalen namelijk alles met onze eigen gedachten. Wij bepalen zelf hoe we ons voelen. En vanaf vandaag ga ik niet meer moederen over volwassenen!

2 opmerkingen:

Zamarra Kok zei

Heel erg mee eens. Heb me vandaag weer eens door ex in een slachtofferrol laten duwen en ben het ZAT.

q zei

Francis, ik herhaal graag nog eens wat ik al op twitter schreef: 'mooi en 'goed' inzicht en daardoor uit zelfzorg 'goed' voor jezelf gezorgd :-) (h)eerlijk om te lezen'.

Het loslaten van een oneigenlijke rol - moeder van (vriend, vriendin, partner,etc) is een pijnlijk iets. Het vervulde een verlangen, een behoefte en de vorm was schijn. Een vervanging.
Het kost moed om deze compensatie, de vervanger, onder ogen te zien en het kost nog wat meer moed om dit los te laten.
De winst? Inderdaad, voor je-zelf zorgen. Getuigt van moed en doorzettingsvermogen.

Emile Oude Wolbers