Zoeken in deze blog

dinsdag 12 oktober 2010

10days voor mezelf kiezen, op weg naar zwangerschap, dag 5

Ik moet nog zoveel leren! En daar ben ik blij om en dankbaar voor! Ik vergis me in hoe ik voor mezelf moet kiezen. Vandaag, bijvoorbeeld, dacht ik voor mezelf te kiezen door mezelf een dag vrij te gunnen. Ik heb namelijk het hele weekend gewerkt en vond dat ik wel een dagje vrij verdiende. Maar wat gebeurt er dan met me? Ik raak in een impasse. In plaats van het ervan te nemen, kom ik nergens toe.

Dat is niet voor mezelf kiezen. Het is een neerwaartse spiraal waar ik in terechtkom. Zelfs het schrijven van deze post, heb ik gisteren niet afgemaakt. Ik had nog een aantal zaken af te handelen en ook dat is me gisteren niet gelukt. Van nietsdoen word ik niet gelukkig. Daar word ik niet blij van.

Als ik dan mezelf een dag vrij wil geven, kan ik beter dat invullen door iets te gaan ondernemen. Ik had bijvoorbeeld een dag naar het strand kunnen gaan. Of naar de sauna. Of een dagje winkelen. Er zijn genoeg bezigheden waar ik blij van word. Maar een dag nietsdoen, nee dat maakt me niet blij. Bovendien stapelen de dingen zich op die ik nog wel moet doen. Een achterstallige administratie bijvoorbeeld. Of dozen uitpakken. Of boek lezen. Of...

Ik weet nog heel goed dat mijn coach tegen me zei: 'je moet wel iets blijven doen'. Wat was ik boos toen zeg. Alsof ik niet genoeg mijn best doe. Nu snap ik die opmerking. Als je niets doet, dan stop je met bewegen. En je moet wel in beweging blijven. Ik denk dat ik nog zoveel te leren heb. Ik vind dat leuk, maar ook moeilijk. Ik heb nu een tip voor een boek gekregen van Karin (zie reacties bij dag 3). Over jezelf ontwikkelen als je je moeder al op jonge leeftijd bent verloren. Wie heeft er nog meer een idee wat me zou kunnen helpen om beter te leren voor mezelf te kiezen? Alle tips zijn meer dan welkom!

3 opmerkingen:

Unknown zei

Lieve, lieve Francis,
Ben je niet een beetje streng voor jezelf? Waarom mag je niet eens een 'lummel'dag hebben? Zou het niet zo kunnen zijn dat je steeds en zo lang zoveel doet en gedaan hebt, dat even niets doen heerlijk zou kunnen zijn???
Ik heb dagen, weken gelummeld, gehangen, ben tijden lamlendig geweest.... En weet je wat ik ontdekte? Dat ik zo graag in die DOE-energie zat omdat ik dan maar niet hoefde te voelen hoe ik me écht voelde! Door maar bezig te zijn voelde ik niet het verdriet wat aandacht wilde.
Dus, ik denk dat DOEN en bezig zijn enorm overschat wordt en dat juist de stilte, het niets doen ons daar brengt waar we oh zo naar verlangen.
Probeer het eens ;) Gun het jezelf eens....

Liefs, Nadine

Unknown zei

En oh ja, die boekentips:

Je kunt je leven helen - Louise L. Hay

The Astonishing Power of Emotions - E & J Hicks

De kunst van leven - Barbara Borecka

Kimminita zei

Ik weet het niet hoor Francis ;-) Weet je het zeker? ;-)

Let me explain myself. Onlangs gunde ik mezelf een middag vrij. Wat gebeurde er? Ik viel op de bank in slaap! Dus toen mijn lief thuis kwam vertelde ik boos dat ik een uur gepit had terwijl ik mezelf quality time had beloofd. En wat zegt meneer? 'Maar Kim, dat IS toch quality time?'
En verhip,,,hij had gelijk.

Dus heeft het dan niet met verwachtingen tegenover jezelf te maken vraag ik me af.