Zoeken in deze blog

donderdag 10 juni 2010

10days verbouwen en mezelf, dag 1

Ik kan niet anders dan mijn volgende project over de verbouwing te laten gaan. Wiij bivakkeren momenteel op de camping omdat ons vorige huis al is overgedragen aan de volgende eigenaar en ons huidige huis verbouwd moet worden.

En bij een verbouwing zijn er dagelijks anekdotes te vertellen. Nu is het niet helemaal eerlijk omdat ik al anderhalve week de sleutel heb en er dus al het een en ander is gebeurd. Ik zal de hoogtepunten tot nu toe schetsen. Ik hoop wel dat jullie het een leuk project vinden. Ik denk dat het mij wel gaat helpen alles op te schrijven.

Maandag 31 mei hebben we de sleutel gekregen van ons nieuwbouwhuis in Delft. De week ervoor had ik al geconstateerd dat de badkamer niet was geplaatst (die we wel bij het huis hadden gekocht) en daar begon de weg met hobbels.

Vooropgesteld wil ik zeggen dat het werkelijk een geweldig mooi huis is. Dat wil en mag ik niet vergeten. En uiteraard hoort er bij verhuizen stress, ook dat is normaal. En voor de rest weet ik niet of de zaken die we tegenkomen erbij horen of niet, doet er niet toe, het is een leuk verhaal.

De niet aangelegde badkamer wordt uiteraard alsnog geplaatst. Dit betekent dat de bouwer nog in ons huis bezig is. Mijn eigen aannemer is ook bezig met het aanleggen van een tweede badkamer en andere dingen. Dus er lopen al twee partijen in ons huis. Maar de bouwer van de badkamer werkt weer met onderaannemers, eentje voor het loodgieterswerk, eentje voor het timmerwerk en eentje voor het tegelwerk.

Wat een voordeel is dat ik nog heb kunnen sturen in het tegelwerk voor de badkamer en het toilet. Ik heb straks zonder meerkosten wel een naar eigen smaak ingerichte badkamer. Als de badkamer wel op tijd af was geweest, had ik voor lief moeten nemen wat de ontwikkelaar had gemaakt. Elk nadeel heeft zijn voordeel.

Er was dus al sprake van twee partijen in huis, toen opeens bleek dat er nog een derde partij bij kwam. Na de sleuteloverdracht kregen wij opeens het bericht dat ons warmtesysteem niet optimaal functioneert en dat er ter compensatie zonnepanelen op ons dak moeten worden geplaatst. Dit voor kosten van de bouwer uiteraard. Aangezien wij van de berging een badkamer aan het maken zijn, heb ik op snel handelen aangedrongen om te zorgen dat er geen onnodig breekwerk achteraf zou gebeuren.

Zo wil het dat er nu 3 partijen in mijn huis bezig zijn. Tot dan toe verliep alles zeer voorspoedig. Op wat kleine strubbelingen tussen mijn aannemer en de badkamerjongens na, werd er lekker doorgewerkt. Maar nu moesten er ook nog tussendoor voorzieningen voor de zonnepanelen worden aangelegd. Bij het boren van de gaten in de vloer is een waterleiding en afvoer geraakt. Hierdoor liggen deze werkzaamheden nu tijdelijk stil en moeten de leidingen weer worden hersteld. En lopen we vertraging op, dat is al niet prettig, maar er is meer.

Wij willen graag houten vloeren in ons huis en hiervoor moet de vloer redelijk droog zijn. Dus het verzoek van de vloerenman was om onze vloerverwarming goed op te stoken zodat alles kan drogen. Nu probeerden wij door de thermostaat aan te zetten, de vloerverwarming op te stoken, maar er gebeurde maar niets. De zonnepanelen-mannen zijn ook de warmtepomp-mannen en ze zouden dit probleem verhelpen. Dus er kwam een vierde partij in het spel, de leverancier van de pomp zelf.

Wat bleek nu, de leverancier van de pomp moest constateren dat onze pomp nog nooit heeft gedraaid. De installateur van de warmtepomp heeft ergens iets over het hoofd gezien. Kortom we hebben nu geen warm water of vloerverwarming. Vandaag is naarstig geprobeerd het probleem te verhelpen, maar dit is nog niet gelukt. Of en wanneer dit probleem verholpen gaat worden, weet ik niet.

Toch blijf ik redelijk rustig. Het is een optimale oefening in loslaten. Ik kan geen controle uitoefenen op het wel of niet werken van een warmtepomp. Het enige dat ik kan doen, is er achteraan zitten. Het geeft iets bevrijdends. Ik kan het niet goed onder woorden brengen, maar het is mooi om los te kunnen laten. Heeft mijn oefening van de laatste maanden al effect? Mindfulness past op vele manieren bij verbouwen. En het roept ook wel de vraag op voor mij hoe ik voorkom dat ik mezelf verlies in deze periode. Mijn voornemen was om elke ochtend in de Delftste Hout te gaan wandelen, aangezien ik daar nu toch woon. Maar dat is er tot op heden nog niet van gekomen. De uitdaging ligt voor mij dus niet in het aansturen van die verbouwing, maar die ligt in het tijd voor mezelf nemen. Hoe zorg ik dat ik mezelf niet verlies?

En dan een afsluitende grap, gisterenavond waren mijn lief en ik naar een feestje van een lieve vriendin. We kwamen na twaalven weer terug bij de camping en wat schetst onze verbazing, een enorm groot hek voor de ingang. Met punten aan de bovenkant, geen mogelijkheid om er omheen te gaan. En erg dicht. Ik kan er nog om lachen, dat je als een soort schoolgaande puber voor 23.00 uur binnen moet zijn omdat het hek dichtgaat. Ons geluk was dat de oppas bij de kinderen zat en ons het pasje kon brengen waarmee we de slagbomen voor de auto kunnen openen en dus ook gelukkig een poortje bij het hek. We zijn binnengekomen. Vanochtend hoorde ik aan de receptie dat bij aankomst dat gemeld had moeten worden. Ach, ik kan er de humor wel van inzien.

Geen opmerkingen: