Zoeken in deze blog

vrijdag 17 juni 2011

10 days een winkel beginnen, dag 4

Vandaag is mijn Oom (broer van mijn moeder) 80 geworden. Dat betekent dat mijn vader dit jaar ook 80 geworden zou zijn. Zo kennen mijn ouders elkaar, Papa zat bij Oom in dienst en werd door Oom mee naar huis genomen. En zo ontstond de relatie.

Dus deze Oom doet me altijd aan mijn ouders denken, en ook al is het de broer van mijn moeder, hij doet me vooral aan mijn vader denken. Waarschijnlijk mede omdat hij een voorbeeld is van hoe Papa nu had kunnen zijn.

Wat heeft dit met een winkel beginnen te maken? Alles en niets. Mijn vader was een winkelier in hart en nieren. Zijn hele arbeidsleven heeft hij bij een groot warenhuis gewerkt. Begonnen als jongste winkelbediende op zijn zeventiende en geëindigd als bedrijfsleider. En altijd heeft hij met de droom geleefd van een eigen winkel.

Een droom die hij heeft doorgegeven aan mij. Onbewust of bewust. Een droom die hij van zijn vader heeft meegekregen, die had verschillende winkels in fournituren en nachtkleding. Bij de verdeling van de winkels was er één broer teveel en mijn vader, de jongste, was volgens de oudste zus, het beste in staat in loondienst te werken.

En nu ben ik bezig een winkel in brei- en haakgarens en handgemaakte artikelen (door te) starten. Het wijkt niet eens zover af van die vroegere winkels uit mijn vaders familie.

Vandaag mis ik hem iets meer dan andere dagen. Ik wilde dat hij er was met zijn goede raad. Ik wilde dat hij er was om me bij te staan met zijn praktische en pragmatische instelling. Ik wilde dat hij er was zodat ik wist dat hij trots op me is.

1 opmerking:

Theo zei

Proficiat met de Echo en met je Oom, een mooi verhaal over je vader, de mijne was Slager en zelf ben ik een klein beetje ondernemer succes met je winkel, Theo